הרמטכ"ל השיק תוכנית לחיבור ממוחשב מתקדם של כלל הכוחות בשטח

התוכנית, 'צה"ל רשתי', תביא להתייעלות ולהישגים מבצעיים חסרי תקדים. בדבריו התייחס הרמטכ"ל למצב הביטחוני בגזרות השונות: "סוריה של היום היא לא סוריה של לפני שבועיים"

 יפתח כרמלי, אגף התקשוב (מאתר צה"ל, 2 ביוני 2014)

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ. צילום: ארכיון צה"ל

ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, נשא היום דברים בכנס ההשקה של פרויקט 'צה"ל רשתי' שנערך בבה"ד 7. 'צה"ל רשתי' היא תוכנית רחבת היקף בהובלת אגף התקשוב, שמטרתה שימוש במערכת ממוחשבת של העברת נתונים על מנת לייעל פעילות מבצעית במערכים הקרביים ובמפקדות. התוכנית תביא לתחלופה גבוהה יותר של מידע בין הזרועות השונות – גם בזמן שגרה וגם בפעילות מבצעית.

בזמן הכנס, התייחס רא"ל גנץ לאתגרים המשתנים בגזרות השונות, על רקע המאורעות הביטחוניים האחרונים. "אנחנו ממשיכים לפעול לאיתור חוטפים הנערים באיו"ש, לקילוף הסביבה שלהם ולפגיעה בחמאס עד כמה שאפשר", הדגיש הרמטכ"ל. "בזמן שאנחנו עושים זאת – עזה מתעוררת. פעלנו ב-10 ימים האחרונים בתגובה לשיגורי הרקטות. אני לא יודע להגיד שלא יהיה פיגוע אסטרטגי מרצועת עזה בלילה ולא יכול לחזות במדויק מה יהיה מחר בבוקר".

כמו כן, הזכיר בדבריו הרמטכ"ל גם את השינויים התמידיים בגזרה הצפונית, ולאירוע בו פגע טיל נ"ט במשאית ליד גבול סוריה והרג נער. "במקרה הזה החלטנו להגיב. האויב הוא כבר לא אויב שישן ומחכה שנתקוף אותו" הסביר הרמטכ"ל. "סוריה של לפני שבועיים היא לא סוריה של היום ולא סוריה של עוד שבועיים".

חסכון של מיליוני שקלים – ושניות יקרות בשדה הקרב

'צה"ל רשתי' תביא להתייעלות על ידי חיבור כלל זרועות צה"ל – אוויר, ים, יבשה ומודיעין – לרשת אינטרנט מבצעית אחת בה יוכלו לחלוק מידע ונתונים במהירות גבוהה. התוכנית תביא לחיסכון בשווי מיליוני שקלים, בזכות צמצום חוות שרתים שונות שנועדו לתחזק עד כה את כלל הרשתות השונות. לפני כחמישה חודשים אושרה התוכנית על ידי חברי המטה הכללי, וכעת היא עוברת לשלבי ביצוע ראשוניים.

החיבור בין כלל המערכות של חילות היבשה, האוויר, הים והמודיעין יקצר תהליכים מבצעיים בשטח לכדי שניות, יפיל חומות שהיו קיימות שנים ארוכות בין זרועות צה"ל ויביא להתייעלות כלכלית. לצד זה, דואגים באגף התקשוב גם למעטפת הדוקה של הגנה בסייבר לכל שלבי התוכנית.

לדברי הרמטכ"ל, בסופו של דבר, למרות הטכנולוגיה המתקדמת, עדיין יש צורך להשתמש בידיים כדי לבצע את המשימה. "לא משנה כמה טכנולוגיה יש לנו, אנחנו לא מחפשים אייקון או פיקסל – זו הלחימה", הוא הבהיר. "כדי שהטיל יפגע במטרה צריך לצד הלוחמים רשת שלמה של פיקוד ושליטה, טכנולוגיה ולוגיסטיקה. טבע המלחמה לא השתנה".

בהתייחס לתוכנית "צה"ל רשתי", הדגיש הרמטכ"ל כי מדובר בתוכנית מרכזית וחשובה עבור צה"ל. "בלעדיו נצטרך לעבוד הרבה יותר בנתינת מענה לצרכים המבצעיים שלנו. צה"ל רשתי ייתן לנו את היכולת לפעול בצורה טובה יותר", הסביר הרמטכ"ל. "אנחנו מסתכלים על כיווני התוכנית הרב שנתית הקרובה, ומבינים כי אנו חייבים לשים דגש על מודיעין כי הוא הבסיס להכל. לדוגמא, המודיעין שלנו לוקח בחשבון ששני המבוקשים נעלמו ובסופו של דבר נגלה אותם בגלל טעות שהם יעשו או אדם שהיו איתו בקשר".