הרמטכ"ל גנץ: התרחיש של תמרון יבשתי לא נעלם

רא"ל בני גנץ נשא דברים בכנס לזכרו של רא"ל (במיל') אמנון ליפקין שחק ז"ל והתייחס לתמונת המצב האסטרטגית. "יש לנו צידוק מוסרי להפעלת העוצמה הנדרשת להגן על אזרחינו", הבהיר

 יעל ליבנת (מאתר צה"ל, 29 בינואר 2014)

כתבות נוספות מהכנס בהמשך

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, השתתף היום (רביעי) בכנס לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') אמנון ליפקין שחק ז"ל, שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה. בכנס, הציג הרמטכ"ל גנץ את תמונת המצב האסטרטגית – תוך מבט אל העתיד.

הרמטכ"ל גנץ, צילום ארכיון

"מבחינה אסטרטגית מרכיבי האיום בצורה של צבאות מסתערים לעברנו – לא נעלמו", קבע רא"ל גנץ, "הם לא בטוח שיחזרו וסבירות התרחשותם כרגע נראית נמוכה, אך למרות זאת האתגרים מאוד מורכבים".

בהתייחס למתרחש בגבולות אמר הרמטכ"ל כי "אסד שורד מפני שהוא נתמך על ידי רוסיה. כשאני מסתכל על סוריה אני לא רואה דיוויזיות שיגיעו לרמת הגולן, אבל סוריה כמו שהכרנו אותה אולי איבדה את היציבות שלה. אתמול בבוקר החלפנו אחריות בגזרת הרמה מתוך הבנה שצריכים מענה יותר ממוקד ערני איכותי למה שקורה  – ואנחנו ומשדרגים כל היכולות המבצעיות".

באשר ללבנון, רא"ל גנץ ציין כי "מה שיש לחיזבאללה אין למרבית מדינות העולם". הוא הדגיש את הכאוס שמתרחש בלבנון, בכך שלא ניתן לשייך פעולות לארגון ספציפי. "נצטרך לשים לב בשגרה לכל אחד מהגבולות: כל אחד מהגבולות שלנו מאותגר יותר מהעבר", הוא הוסיף.

"האויב מייצר כלים התקפיים שכולם מיועדים לעורף הישראלי", הוסיף הרמטכ"ל, "צה"ל חושב במושגים של שגרה, חירום, מלחמה. לצה"ל יש יכולת משודרגת בסדרי גודל ממה שהכרנו בעבר". רא"ל גנץ הדגיש את חשיבות הזירה המודיעינית וטען כי "ללא המודיעין לא נגיע לאפקטיביות מבצעית". הוא ציין כי מתמונת המצב המודיעינית עולה כי חלק גדול מאמצעי הלחימה המוחזקים בידי האויב, נמצאים "מתחת לבתי חולים ולבתי מגורים".

לדבריו, גם מימד הסייבר הוא "מרחב פעולה שאנו צריכים להתמודד איתו ואנו עושים זאת. נדרשים מספיק משאבים לאומיים כדי שהמדינה תהיה מעצמה בתחום". הוא הצביע על כך שנדרשת שילוביות בצה"ל ברמת "רשת לחימה שתחבר את כל הגופים יחד, מעין אינטרנט מבצעי".

בשולי דבריו התייחס הרמטכ"ל גם לסוגיית תקציב הביטחון ואמר כי "אנחנו חייבים צבא כשיר למשימות שלו. אנחנו נמצאים בסכנה, בשנה האחרונה, עקב בעיות של צירים משאביים – אבל לא נוכל להרשות לעצמנו צבא חלול שאיננו מקרין עוצמה". בהקשר הזה הדגיש רא"ל גנץ כי המרכיב האנושי בצה"ל הוא המרכיב העיקרי הדרוש חיזוק, זאת לצד הממד הערכי: "זה מעל לכל – יש לנו צידוק מוסרי להפעלת העוצמה הנדרשת להגן על אזרחינו. אנו צריכים להפעיל את הכוח בהיקף והעצומה הנדרשת להשגת היעדים שלנו".

הרמטכ"ל מבקר: "אסור שהצבא יהיה מסכן"

גנץ הזהיר מהמצב השביר בגבולות: "אם עושים עץ או פלי על התוצאה בסוריה – יוצא שלילי בכל מקרה". על תקציב הביטחון: "ההתנהלות לא נכונה"

גלעד מורג (מאתר ynet, 29 בינואר 2014)

 

הרמטכ"ל גנץ בכנס. "מרכיבי האיום לא נעלמו. צילום: עדי כהן צדק

 

נמשכת המלחמה השקטה על תקציב הביטחון: הרמטכ"לבני גנץ הזהיר הבוקר (29 בינואר) שהיציבות הביטחונית היחסית שממנה נהנית ישראל בתקופה האחרונה תלויה על בלימה, וחזר שוב על כך שתקציב מקוצץ יפגע במוכנות הצבא. "אין שבוע שבו אנו לא מאותגרים באחת הזירות. אם הרקטה שנורתה מסיני הייתה פוגעת במלון מרידיאן ולא בים – היינו היום במצב אחר", אמר. "צריך תקציב סביר כי לא נוכל להרשות לעצמנו אי כשירות של הצבא."

את הדברים אמר רב-אלוף גנץ בכנס "מבנה הכוח הצבאי והפעלתו" לזכר הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק ז"ל, שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה. "יש התנהלות לא נכונה מבחינת המיצוי המשאבי", המשיך גנץ. "אני מבין שיש פה עוד סדרי עדיפויות במדינה, אבל אסור שהצבא יהיה מסכן. צבא שלא מקרין עוצמה מזמין התעסקות איתו."

הרמטכ"ל ביקש לצנן את ההערכה האופטימית שמצב הביטחון של ישראל משופר בגלל מצבם המעורער של מנהיגי המדינות השכנות. הוא הדגיש שתהיה התוצאה במלחמת האזרחים בסוריה אשר תהיה – בכל מקרה היא תהווה סכנה לישראל.

"מבחינה אסטרטגית, מרכיבי האיום בצורה של צבאות מסתערים על גבולותינו לא נעלמו אבל סבירות התרחשותם כרגע נראית נמוכה יותר", אמר. "לגבי סוריה העתידית: אם עושים עץ או פלי יוצא שלילי בכל דרך. או שאסד שורד בתמיכת חיזבאללה ורוסיה, או שעולה הג'יאהד העולמי. אבל זה נכון שדיוויזיות לא הולכות להתגלגל ברמת הגולן."

לדברי גנץ, "על רקע המצב בסוריה, לא תהיה ברירה ואם נחתור למהלכים מערכתיים נצטרך להפעיל תמרון יבשתי. אפשר להגיע למצב של מערכות שנשענות על כושר הגנתי ותקיפתי, אבל אם אתה רוצה להגיע למשהו משמעותי יותר צריך להשקיע יותר ולהגיע להישגים מוכווני הכרעה."

גם כשדיבר על תחום הסייבר התייחס גנץ לנושא התקציבי: "הסייבר מתפתח אבל נוצרות בו גם שגיאות בפיתוח. המדינה צריכה לעשות עוד הרבה יותר ממה שעשתה עד כה. היא יכולה להיות ברמה מעצמתית. צריך לראות שיהיו מספיק משאבים לאומיים ולא לחכות עם הסיפור הזה."

הרמטכ"ל: "המציאות האסטרטגית משתנה"

בנאום בכנס בבין-תחומי – הרצליה אמר הרמטכ"ל בני גנץ, "אם אני עושה בנוגע לסוריה עץ או פלי אסטרטגי יוצא שלילי בכל מקרה"

 יוחאי עופר (מאתר מעריב, 29 בינואר 2014)

הרמטכ"ל בני גנץ נשא היום (29 בינואר) דברים בכנס לזכרו של רא"ל אמנון ליפקין-שחק במרכז הבינתחומי הרצליה. בנאומו התייחס למצב בסוריה ואמר "אם אני עושה בנוגע לסוריה עץ או פלי אסטרטגי יוצא שלילי בכל מקרה."

"המציאות האסטרטגית משתנה מבחינה גאו-פוליטית וזה יוצר קושי מורכב מבחינה אסטרטגית", הוא הסביר.

"נצטרך כל הזמן לשים לב, גם בשגרה, לכל מה שקשור בגבולות. כל אחד מהגבולות שלנו מאותגר ממה שהיה בעבר. הקווים המדינתיים מטשטשים. המדינות כפי שהכרנו אותם והגבולות כפי שהכרנו אותם קיימים 'דה-יורה' ספק אם קיימים 'דה-פקטו'."

גנץ שיתף בדילמה שניצבת לא אחת בפני המערכת הצבאית: "נופלת ארבע רקטות מלבנון – לבנון אחראית. זה לא צבא לבנון, אבל מול מי לפעול"? הוא שואל וממשיך, "מול תת-תת ארגון בלבנון? אלו מתחים שמלווים אותנו כל הזמן. לפני מספר שנים דיברנו על כך שאיראן לימדה את חיזבאללה להפוך לצבא בלתי-סדור. זה לא באמת צבא בפורמציות מתמרנות, אבל אם הוא מחזיק ארסנל אש יותר גדול מרוב מדינות העולם, זה לא צבא? מה שיש לחיזבאללה אין למרבית מדינות העולם."

לדברי גנץ אנו מאבדים את ההרתעה שלנו מכיוון שאנו "עובדים" מול גופי טרור, הוא הסביר את האמירה ואמר, "יש מישהו שלא משלם את המחיר הישיר שאתה שילמת."

בתוך כך הוא דיבר על המודיעין הישראלי וציין כי הוא התשתית לפעולות של צה"ל. יחד עם זאת הוא ציין כי יש להיזהר ולהבין כי גם למודיעין יש "גבולות."

בהמשך גנץ התייחס למתקפות הסייבר על ישראל. כזכור, בתחילת השבוע פורסם כי קבוצת האקרים חדרה בתחילת החודש למערכות מחשב של משרד הביטחון. גנץ אמר כי "עולם הסייבר ימשיך להתפתח" וכי מדינת ישראל יכולה להיות ברמה מעצמתית בתחום. "חומר הגלם קיים, וצריך לדאוג שיהיו מספיק משאבים לאומיים לכך. זה יסודי ומעלה. אסור לחכות עם זה."

במעין ביקורות כלפי התנהלות הממשלה אמר גנץ כי צה"ל מנסה כבר השנה השלישית לקבוע תכנית רב שנתית. "תכננו את חלמיש – הייתה מחאה חברתית. תכננו את עוז – התחלפה הממשלה. תכננו תעוזה -מחכים לאישור". הוא הוסיף "זוהי התנהלות לא נכונה. בסוף כולם משלמים על זה יותר ומקבלים מזה פחות. נדמה לי שיש מודעות לצורך להעמדת מתווה תקציבי שיהיה סביר, אמנם, הוא לא יכול להיות תקציב של פנטזיה כי אני מבין שיש פה עוד סדרי עדיפויות, אבל הוא צריך להיות יציב.