בעקבות "צוק איתן": זרוע היבשה בוחנת הצטיידות בנגמ"ש מסוג חדש

הנגמ"ש החדש יהיה זול יותר ויספק מיגון מפני האיומים בשדה הקרב, כמו כן מספר נגמ"שי הנמ"ר יגדל באופן משמעותי. נגמ"שי האם-113 יועברו לשימוש תומכי לחימה

 

שחר רופין (מאתר צה"ל, 27 בנובמבר 2014)

בעוד מספר שנים: צה"ל יוציא משימוש קרבי את נגמ"שי האם-113 הישנים בתהליך הדרגתי. שני דגמים ימלאו את מקומו:נמ"רים (נגמ"שי המרכבה הידועים ברמת עמידות גבוהה ביותר למטענים) ונגמ"שים מדגם חדש לחלוטין.

ההחלטה לשנות את השימוש בנגמ"ש אם-113 התקבלה בעקבות התקרית במבצע "צוק איתן" בה נהרגו לוחמי חטיבת גולני מטיל נ"ט, בזמן ששהו בתוך הנגמ"ש. "אירוע הנגמ"ש בסג'עיה האיץ את הדיון בסוגיית הנגמ"שים", הסביר לאתר צה"ל ראש מחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה, אל"ם צ'. "היום אנחנו חושבים על פתרונות חדשים של מיגון וכלי רכב חדשים ועל התאמת הנגמ"שים הקיימים לשדה הקרב המאוים".

נגמ"ש מסוג נמ"ר. צילום: דובר צה"ל

נגמ"ש מסוג נמ"ר. צילום: דובר צה"ל

לדבריו, כיום לנגמ"שים שני תפקידים עיקריים – ניוד כוחות לוחמים עד לשדה הקרב, שם הם נלחמים רגלית, וניוד כוחות תומכי לחימה. "זה יכול לקחת מספר שנים מפאת המחיר – אבל אנחנו  במגמה של הוצאת הנגמ"שים הישנים מידי הלוחמים והעברתם אחורה, לתומכי הלחימה".

"נמ"ר זה כמו מרצדס"

החלטה נוספת שהתקבלה בתום הסקת מסקנות "צוק איתן", היא להגדיל באופן משמעותי את מספר נגמ"שי הנמ"ר. כלים אלו בנויים למעשה מתובה (השלד ללא התותח) של טנק מרכבה סימן 4, שנחשב העמיד והמתקדם בעולם, ונמצאים היום בשימוש בחטיבות חי"ר בודדות.

"בנוסף להצטיידות, הוחלט לבחון מחדש את תפישת ההפעלה", חשף רמ"ח אמל"ח. "במקום שיהיו שתי חטיבות שמתניידות רק על נמ"רים, נפזר אותם בין חטיבות החי"ר. נמ"ר הוא כמו מרצדס. זה כלי מצוין, ממוגן ומאובזר, אך יקר מכדי שנוכל לצייד בו את כל צבא היבשה בטווח הזמן הקרוב".

בעקבות אירוע הנגמ"ש של גולני בסג'עייה

הנגמ"ש החדש: זול יותר, ממוגן ובעל יכולת תנועה משופרת

בשל מחירו של הנמ"ר, הגדירה הזרוע צורך בחלופה – נגמ"ש חדש לחלוטין, טוב יותר ממה שיש כיום – אך פחות יקר. 'חליף-הנגמ"ש' כבר אופיין במחלקת אמל"ח, ופיתוחו יחל בקרוב. "מדובר בנגמ"ש שהוא פחות יקר מהנמ"ר,  אך עדיין ממוגן מפני האיומים של שדה הקרב המודרני, ובעל יכולת תנועה משופרת", תיאר רמ"ח אמל"ח.

בשלב הראשון זה ייראה כך: חלק מהלוחמים יצוידו בנמ"ר, חלקם בנגמ"ש החדש, והיתר ימשיכו להחזיק בנגמ"שים הקיימים, כששיטת הסבבים תצמצם ככל הניתן את השימוש המבצעי בהם. בטווח הרחוק יוותרו בידי החי"רניקים אך ורק שני הדגמים החדשים יותר. "נגמ"שי האם-113 הם הוא כלי טוב וחיוני שיישאר בצה"ל עוד שנים רבות, בקרב חיילי הלוגיסטיקה ומערך פינוי הנפגעים וכלל תומכי הלחימה", קבע רמ"ח אמל"ח.

הנגמ"שים החדשים יתאימו לתפישה העתידית של שדה הקרב. ככל שהאויב פונה יותר ויותר לכיוון של לוחמת גרילה, כך מרחב הלחימה נהיה מאוים יותר ומיטשטשת ההפרדה בין קו החזית לעורף הטכנו-לוגיסטי. "ב'צוק איתן' מצאנו את עצמנו במרחב מאוים מכל הכיוונים -מלמטה (מנהרות) ומלמעלה (רבי קומות)", תיאר רמ"ח אמל"ח.