דברי הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ בעקבות הפסקת האש במבצע "צוק איתן"

טנקים של חטיבה 401. מקור: ויקיפדיה

50 ימים נמשכה המערכה עד להפסקת אש שנכנסה לתוקף ביום 26 באוגוסט 2014. המבצע החל ב-8 ביולי והפסקת האש הנוכחית בינתיים נשמרת. במסיבת עיתונאים במשותף עם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ועם שר הביטחון מר משה בוגי יעלון, אמר הרמטכ"ל את הדברים להלן.

 מאתר צה"ל, 27 באוגוסט 2014

 טנקים של חטיבה 401. מקור: ויקיפדיה

טנקים של חטיבה 401. מקור: ויקיפדיה

 

ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, התייחס הערב להפסקת האש ואמר כי "ההישגים המצטברים והמתמשכים מול חמאס ויתר ארגוני הטרור – היכולות, התשתיות, מרכזי הפיקוד, סביבת הלימה והיכולת לנטרל פעילות התקפית – הביאו בסופו של דבר לכך שפגענו בצורה חזקה מאוד ביכולות שלהם, ושללנו מהם יכולות שנבנו בעמל רב לאורך שנים."

לדבריו, ההישגים הרבים של צה"ל הם שהובילו להפסקת האש. "זה הוביל לא רק לפגיעה בחמאס לאורך שנים, אלא גם להפסקת הלחימה לעת הזו ללא פשרות אסטרטגיות למדינת ישראל", הדגיש רא"ל גנץ. "הצד הצבאי תמך את המדיני, חמאס יודע זאת, חש זאת ולצערי גם תושבי עזה, שנלקחו כבני ערובה לארגון טרור שפועל מתוכם ומושך כמגנט את כוח האש של צה"ל, הרגישו זאת."

כמו כן, הסביר הרמטכ"ל כי ב-50 הימים האחרונים התמודד צה"ל עם לחימה מורכבת. "הפעולה בדרום הייתה בזירה מאוד מורכבת מבחינה מבצעית, מבחינת התשתיות והאורבאניות, לצד ההתארגנות של גופי הטרור", גילה רא"ל גנץ. "המערכה הייתה מורכבת גם מבחינה אסטרטגית."

"במהלך השבועות האחרונים פעלנו בצורה רציפה, מתמשכת, תוך מיצוי יכולות צה"ל שנבנו לאורך שנים ומיצוי היתרונות היחסיים שיש לנו בהגנה ובהתקפה", אמר הרמטכ"ל. "הפעילות נעשתה תוך שילוב נכון ובזמן של פעילות אווירית לצד פעילות יבשתית וימית; שילוב איכותי של מודיעין, אוויר, יבשה, אש, תמרון, סיוע קרבי ומרכיבים לוגיסטיים."

הרמטכ"ל התייחס גם לכ-70 החיילים והאזרחים שנהרגו במהלך המבצע, וסיפר כי "ההישגים הרבים לא קרו ללא מחיר כואב. הפצועים הרבים בחזית ובעורף זה מחיר כואב שאנו מכירים בו. פנינו היו למשימה, מבטנו היה למטרות ולשם מיקדנו את המאמצים שלנו". כמו כן, ציין רא"ל גנץ את שני החללים סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול וחשף כי "נעשה את כל שאפשרי להשבתם של החללים. אנחנו מחבקים את המשפחות השכולות ונמשיך לפעול להשבתם."

בנוסף לכך, הרמטכ"ל הבהיר כי כלל יחידות צה"ל ימשיכו לפעול בשיתוף עם הארגונים השונים. "נמשיך לפעול ככל שנידרש בכל ממד וגם בעתיד בתיאום ובהתאם להנחיות הדרג המדיני לאן שנכון, לאן שצריך ובאופן שבו נכון לפעול", הוא הבהיר.

בפנייה לתושבי עוטף עזה אמר הרמטכ"ל כי "אתם יודעים שאנו נמצאים איתכם שעה שעה, מלווים אתכם לאורך כל התקופה, מכירים מקרוב וחווים בעצמנו את הקושי הרב להתמודד עם אתגר המערכה. היינו איתכם לאורך כל המערכה, ברגעי קושי, כאב ועמידה; נמשיך להיות איתכם ועבורכם ולפעול ככל שנידרש בכל עוצמה ובכל צורה כדי להגן עליכם גם בעתיד נוכח כל איום שיהיה."

"צה"ל הוא צבא חזק, צבא מנצח, צבא שפועל נכון במקומות הנכונים, בשיטות הנכונות ובעוצמות הנכונות", סיכם הרמטכ"ל. "צה"ל הוא צבא לומד ומתחקר – וכך נעשה גם עכשיו. נמשיך לתחקר את עצמנו, לשפר ולהתאים את עצמנו לאתגרים בשטח. נמשיך לפעול ככל שיידרש בגזרה הדרומית ובכל זירה אחרת כפי שצריך במידה ותתפתח."

תגיות: צוק איתן, רא"ל בני גנץ