האירועים המרכזיים של "צוק איתן"

50 ימי לחימה, תקיפות מהאוויר, תמרון קרקעי והשמדת מנהרות הטרור של החמאס – אלה הם האירועים המרכזיים של מבצע "צוק איתן"

 

מערכת אתר צה"ל (29 באוגוסט 2014)

 מבצע צוק איתן

בכפוף להחלטת הדרג המדיני, צה"ל מיישם את הפסקת האש, זאת לאחר שגרם לפגיעה משמעותית בתשתיות ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בהתאם ליעדי המבצע ולמטרותיו, הותקפו אלפי מטרות טרור בכל רחבי רצועת עזה – מהאוויר, מהיבשה ומהים. במקביל, ביצעו הכוחות היבשה טיפול מקיף בתשתית מנהרות התופת; שכלל איתור, מיפוי והשמדה של 32 מנהרות. 13 הושמדו כליל, 13 נוטרלו ושש מהן שובשו.

לאורך המבצע הותקפו מעל 5,226 מטרות טרור. כ-1,800 משגרים וגורמים נוספים במערך הירי תלול-המסלול הותקפו. מאות מבנים ששימשו כמוצבים צבאיים הותקפו גם הם, התבצעו כ-1,914 פגיעות במוקדי פיקוד ושליטה ומאות תשתיות שאיימו על כוחות צה"ל הותקפו גם כן. 237 מוסדות ממשל שתמכו את הלחימה הצבאית נפגעו גם כן, לצד 191 מחסני אמל"ח ותשתיות ייצור אמל"ח.

במסגרת מבצע "צוק איתן" נהרגו מעל 750 פעילי טרור ברצועת עזה. יותר מ-150 פעילי טרור נעצרו על ידי כוחות צה"ל. מערכת כיפת ברזל יירטה כ-709 פעמים וכ-82,201 חיילי מילואים גויסו במהלך המבצע.

בעקבות מטחי רקטות מתמשך לעבר יישובי הדרום בחודשים יוני ויולי 2014, יצא צה"ל למבצע "צוק איתן" במטרה להשיב את השקט והביטחון ליישובי הדרום ע"י פגיעה קשה בארגון הטרור חמאס. "נדע להגיב בעוצמה רבה במידה והשקט לא ישוב לאזור", התריע הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, מספר ימים לפני המבצע. לאורך המבצע נשמר שיתוף הפעולה ההדוק בין צה"ל לכוחות הביטחון האחרים, כולל השב"כ.

גיחות תקיפה אוויריות של אלפי מטרות טרור

ב-8 ביולי יצא המבצע לדרך עם תקיפות נרחבות שבוצעו על ידי כלי טיס של חיל האוויר. גיחות התקיפה בוצעו נגד מחבלים ובכירים במערך הרקטי של חמאס, כמו גם משגרים מוטמנים, פירי מנהרות התקפיות, מחנות אימונים ואתרי אחסון אמצעי לחימה. במהלך הימים הראשונים למבצע הותקפו כ-550 יעדי טרור. "חמאס נקלע למצוקה גדולה, והוא פועל מתוך מצוקה. הירי שלו לא אפקטיבי. טילים שהוא יורה מרצועת עזה, שנועדו לפגוע באזרחים, נשים וילדים – פוגשים את מערכת כיפת ברזל ומיורטים. דקות לאחר מכן ממריא מטוס שתוקף את כן השיגור", הדגיש דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז.

גיחות תקיפה אוויריות של אלפי מטרות טרור

ב-9 ביולי סוכלה חדירת מספר צוללנים מיחידת הקומנדו הימי של חמאס אל שטח ישראל, בזכות ערנות בקרת שליטה של חיל הים והכוחות שתקפו את המחבלים. במקביל נמשכו התקיפות כנגד בכירים בארגון הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני (גא"פ). "כל פצצה שלנו פגשה תשתית מבצעית", ציין מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן. כבר ביום הרביעי למבצע הותקפו יותר מ-1,100 מטרות טרור.

פעולה קרקעית רחבה וסיכול ניסיונות חדירת מחבלים

לקראת הרחבת המבצע ותחילת הפעולה הקרקעית החלו להתארגן באזור רצועת עזה לוחמי חטיבת הנח"ל, גולני, צנחנים וגבעתי. "אנחנו צריכים להילחם באופן מקצועי כדי להגביר את הפגיעה באויב", הדגיש מח"ט נח"ל, אל"ם אורי גורדין.

ב-13 ביולי פשט כוח מיוחד של שייטת 13 על מתחם ממנו נורה מספר גדול של רקטות ארוכות טווח. היעד הותקף על ידי הכוחות ונפגע, למרות שהפעולה התבצעה תחת אש. "אנחנו מפעילים כוחות מיוחדים גם במערכה זו.  הכוח הותקל, חתר למגע, חילוץ את עצמו והשלים את המשימה", חידד דובר צה"ל.

ב-17 ביולי הופל שנית כלי טיס בלתי מאויש שחדר לשטח מדינת ישראל, וזאת ע"י טיל קרקע-אוויר מסוג "פטריוט". באותו יום סוכל ניסיון חדירה לשטח מדינת ישראל, לאחר ש-13 מחבלים זוהו באמצעות תצפית. בפתח המנהרה נחשפו אמצעי לחימה, טילי נ"ט, מאות קליעים ורימונים. באותו יום החלה גם הפעילות הקרקעית ברצועת עזה של יחידות חי"ר, הנדסה ושריון, שנועדה לפגוע בתשתית מנהרות הטרור של חמאס ובמחבלים. באותו יום סוכל ניסיון פיגוע נוסף סמוך לגדר המערכת.

ב-20 ביולי הוחלט על הקמת בית חולים שדה במעבר ארז, שנועד להענקת טיפול רפואי הומניטארי לאוכלוסייה הפלסטינית. באותו היום ניטשו קרבות קשים בעיירה סג'אעייה, שהפכה למוקד לתשתיות טרור מגוונות שפועלות מתוך בתי מגורים ומוקדים אזרחיים. במהלך הקרבות נהרגו 13 לוחמים מחטיבת גולני. לוחמים רבים נפצעו, ביניהם גם מפקד החטיבה, אל"ם רסאן עליאן.

כמו כן, פיצץ כוח צה"ל באופן מבוקר תוואי של שש מנהרות ופירים רבים, חלקם עם פתח שחדר לשטח מדינת ישראל. "בחלק מהאזורים הקרבות מורכבים וגם קשים, ובכל זאת אנחנו נחושים לעמוד במשימתנו", הבהיר הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. "האזור שיודע היום ימי אבק וחום – ידע עוד ימים רטובים מגשם ופריחה ושקט. אין לי ספק שנגיע למקום הזה", הוסיף.

ב-21 ביולי סוכל ניסיון חדירה של 20 מחבלים בצפון רצועת עזה, סמוך לשדרות. "השילוב  בין הכוחות הקרקעיים לחיל האוויר ממקסם את האפקטיביות של הפעולה הצבאית למול איום המנהרות התוצאות מוכיחות שנדרשנו להפעיל גם את התמרון הקרקעי. לשמחתי הצלחנו לחלץ משפחות, גני ילדים ומוסדות אחרים בעוטף עזה מאיום המנהרות", הסביר מפקד פיקוד הדרום, אלוף תורג'מן. עד ה-21 ליולי הותקפו כ-2,880 יעדי טרור ברצועת עזה.

פגיעה משמעותית בתשתית מנהרות התופת של חמאס

מתחילת המבצע הקרקעי נפגעה תשתית המנהרות של חמאס באופן משמעותי, לאחר שהושקעו בה מיליארדי שקלים. "החמאס רואה במנהרות נכס אסטרטגי משמעותי והוא שומר עליהן כעל בבת עינו. מבחינת חמאס זה אובדן של נכס גדול", העיד דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז. ב-23 ביולי הותקפו מוקדי טרור פעילים במתחם בית החולים "אל ופאא", שמהווה מעוז צבאי של החמאס ומכיל מרכז פיקוד ושליטה מרכזי של כוחות הארגון. קיימות במתחם גם מספר פירי מנהרות טרור.  "חמאס מנסה לערב את האזרחים כמגנים אנושיים בתוך הלחימה הזו", טען תא"ל אלמוז.

כוחות היבשה המשיכו לצבור הישגים ברצועת עזה בתקיפת עשרות מחבלים וחשיפת פירי מנהרות. במקביל, המשיך חיל האוויר בתקיפות האוויריות הממוקדות כנגד תשתיות הטרור. ב-26 ביולי סגרה חטיבת גולני מעגל מבצעי לאחר שהובילה לחשיפתה ולהשמדתה של המנהרה ממנה נורה טיל נ"ט אל עבר נגמ"ש, בה נהרגו שבעה מלוחמי החטיבה. המנהרה מוקמה באופן אסטרטגי סמוך לבית.

עד אותו יום נחשפו יותר מ-30 מנהרות, הושמדו כ-30 אחוזים ממצבור הרקטות של החמאס ונפגעו יותר מ-240 פעילי טרור. "רואים את הפגיעה המשמעותית בארגון הטרור חמאס ואת התסכול שנוצר אצלו. הוא לא מצליח לייצר אמצעי לחימה תוך כדי לחימה. עצם הירי הזה הוא ירי מתוך ייאוש. גם המערך הרקטי וגם מערך המנהרות ספגו פגיעה אנושה", הציג דובר צה"ל. "יום אחרי יום המנהרות פשוט מתקלפות ונעלמות מעל פני השטח", הוסיף ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי.

"שילוביות חסרת תקדים". צילום: דובר צה"ל

"שילוביות חסרת תקדים". צילום: דובר צה"ל

 ב-28 ביולי התייחס הרמטכ"ל לפעילות האפקטיבית במהלך המבצע, בדגש על השילוביות". זו לחימה מורכבת אך נחושה, שמתקדמת צעד אחר צעד, פיר אחר פיר, מנהרה אחרי מנהרה והיתקלות אחר היתקלות. מדובר בשילוביות חסרת תקדים של אוויר, ים, יבשה, מודיעין מערכת סיוע קרבי ומערכת סיוע לוגיסטי – בצורה מרשימה ונחושה ביותר", ציין רא"ל גנץ. לצד זאת, כוח צה"ל השמיד באותו יום מנהרה שכללה פיר בשטח ישראל, כשני קילומטרים מקיבוץ בארי. בתוך המנהרה נמצאו מדים וציוד צבאי.

יום אחר כך איתרו כוחות צה"ל מפה טקטית בכיסו של בכיר מהמערך המבצעי של חמאס. המפה פירטה את הפעילות המכוונת של חמאס מתוך אזורים מאוכלסים בעת ביצוע פעולות טרור, והכילה גם את נקודות הגישה למנהרות התופת שלו ומידע על משגרים מוטמנים. כוחות צה"ל המשיכו להרוג מאות מחבלים, דירות מסתור וחדרי מלחמה של חמאס. "השמדנו את תשתית ההתעצמות כפי שאנו מכירים אותה, ועצרנו עשרות לוחמים שנתנו לנו מודיעין איכותי. הוא תורגם לעשייה בשטח", פירט מפקד פיקוד הדרום, אלוף תורג'מן. עד ל-30 ביולי הותקפו כ-4,215 יעדי טרור.

"צה"ל לא הולך לשום מקום"

בהמשך המשיכו כוחות צה"ל – באוויר, בים וביבשה – לאתר ולתקוף מצבורי רקטות ואמצעי לחימה, כולל כאלה שמוקמו בתוך מסגדים. כמו כן הותקפו מרכזי שליטה ומוקדי התכנסות של פעילי חמאס ותשתית פיקוד ושליטה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), אלוף יואב (פולי מרדכי), ציין כי "1,600 אנשים מתו משום שחמאס, חאלד משעל ואיסמעיל הנייה גרמו לזה. הרג האזרחים מונח על כתפיהם. יצאנו למלחמה הזו – מלחמת הגנה – משום שהם חפרו מנהרות התקפיות לעבר ישראל, ומשום שהשקיעו כספים ברקטות לעבר ישראל,.

ב-3 באוגוסט איתרו לוחמי חטיבת בית הספר למ"כים מחבלים שפעלו סמוך למעבר קרני, ופגעו בהם. במהלך עבודה מאומצת לנטרול אחת ממנהרות הטרור שנחשפו נמצאו בה אמצעי לחימה ושלושה אופנועים מוכנים לתנועה. אלה פנו לשטח ישראל, ונועדו לשימוש במהלך פיגוע מורכב ביישובים הישראלים שבאזור עוטף עזה. "אנחנו נביא את השקט. אנחנו נמצאים בשני צדי הגדר ואנחנו עסוקים בפעילות מבצעית. צה"ל לא הולך לשום מקום", אמר דובר צה"ל לפני מספר ימים. מניין יעדי הטרור שהותקפו עלה ל-4,635 עד ל-3 באוגוסט.

אופנועים שנמצאו במנהרת טרור. צילום: דובר צה"ל

אופנועים שנמצאו במנהרת טרור. צילום: דובר צה"ל

עד ל-5 באוגוסט הושלמה משימת השמדת המנהרות, לאחר ש-32 מנהרות הוצאו מכלל שימוש הודות לפעולות צה"ל. הכוחות סיימו את משימותיהם ברצועת עזה והחלו בעזיבת שטח הרצועה. "המשימה הושלמה בזכות החיילים והמפקדים אשר שילמו בחייהם, בגופם ובנפשם", אמר אלוף תורג'מן. באותו היום יצאו כוחות צה"ל מהרצועה על רקע הפסקת האש ההומניטארית שארכה 72 שעות. "יש כאן סיפור שחמאס ירצה לספר על היכולת לשגר גם בדקה האחרונה, ומולו יש את העובדות בשטח שקשורות בפגיעה בחמאס ובמצב שהוא מצוי בו. מתוך ידיעות מודיעיניות ומתוך מה שאנו רואים בשטח – אנחנו מעריכים שהמכה שספג חמאס היא קשה מאוד", קבע תא"ל אלמוז.

"במהלך המבצע חמאס שגה מספר פעמים בכך שהפר את הפסקת האש. אם יעשה זאת בהמשך – הוא יעשה טעות למורה. המבחן יימדד לאורך זמן ולאורך תקופה ארוכה יותר. אנחנו ערוכים לכל אחד מהתרחישים", אמר מפקד פיקוד הדרום.

ב-8 לאוגוסט, לאחר שחמאס חידשו את ירי הרקטות לשטח ישראל, הגיב צה"ל בתקיפות אוויריות של יעדי טרור ברצועת עזה.  בימים הבאים התמקד צה"ל בתקיפת יעדי טרור ברצועת עזה מהאוויר. ב-21 לאוגוסט סוכלו שני מפקדי טרור בכירים בזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס בפעילות של כוחות צה"ל בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי. המחבלים שנתקפו הם ראאד עטאר ומחמד אבו שמאללה, אשר שהו במבנה ברפיח.

בתום 50 ימי לחימה, ב-26 לאוגוסט, נכנסה לתוקפה הפסקת אש. ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, התייחס בערב שלמחרת להפסקת האש ואמר כי "ההישגים המצטברים והמתמשכים מול חמאס ויתר ארגוני הטרור – היכולות, התשתיות, מרכזי הפיקוד, סביבת הלימה והיכולת לנטרל פעילות התקפית – הביאו בסופו של דבר לכך שפגענו בצורה חזקה מאוד ביכולות שלהם, ושללנו מהם יכולות שנבנו בעמל רב לאורך שנים".

לדבריו, ההישגים הרבים של צה"ל הם שהובילו להפסקת האש. "זה הוביל לא רק לפגיעה בחמאס לאורך שנים, אלא גם להפסקת הלחימה לעת הזו ללא פשרות אסטרטגיות למדינת ישראל", הדגיש רא"ל גנץ. "הצד הצבאי תמך את המדיני, חמאס יודע זאת, חש זאת ולצערי גם תושבי עזה, שנלקחו כבני ערובה לארגון טרור שפועל מתוכם ומושך כמגנט את כוח האש של צה"ל, הרגישו זאת".

הרמטכ"ל פנה בדבריו לתושבי עוטף עזה ואמר כי "אתם יודעים שאנו נמצאים איתכם שעה שעה, מלווים אתכם לאורך כל התקופה, מכירים מקרוב וחווים בעצמנו את הקושי הרב להתמודד עם אתגר המערכה. היינו איתכם לאורך כל המערכה, ברגעי קושי, כאב ועמידה; נמשיך להיות איתכם ועבורכם ולפעול ככל שנידרש בכל עוצמה ובכל צורה כדי להגן עליכם גם בעתיד נוכח כל איום שיהיה".

תגיות: צוק איתן