מבט לחטיבה 7 במבצע "צוק איתן"

"היעדים שנקבעו למערכה הם ברורים, וההבנה שאיננו יכולים להשלים עם מנהרות שמתפוצצות בגני ילדים וכי קיים איום ישיר על כל תושבי המדינה – אלה השניים ברורים ומשפיעם עד אחרון החיילים". כך מציין מח"ט 7 אל"ם נדב לוטן. "הרעש של הטנק הוא לא רק רעש כנגד האויב, הוא רעש שנותן ביטחון לחי"רניקים" מוסיף מג"ד חי"ר הלוחם בצמידות לחטיבה

אל"ם (במיל') שאול נגר

אל"ם נדב לוטן מח"ט 7

אל"ם נדב לוטן מח"ט 7

ברגעים של הפוגה פגשנו אתמול (30 ביולי 2014) את מח"ט 7 הנמרץ אל"ם נדב לוטן, לשמוע בקצרה על המערכה שבה הוא והחטיבה נתונים. היה איתנו גם תא"ל (במיל') דידי בן-יואש, הקשנ"ר בחירום, המפעיל יחד עם מחלקת תורת חש"ן (תח"ש) בחירום, צוותים המכינים את היחידות לקראת הלחימה וכן מפיקים ומפיצים את הלקחים הנלמדים מהלחימה. לרגע הצטרף אלינו גם סא"ל שי, מג"ד חי"ר שגדודו לוחם במשותף עם חטיבה 7, שציין בהתלהבות ש"הרעש של הטנק הוא לא רק רעש כנגד האויב, הוא רעש שנותן ביטחון לחי"רניקים, ולכל מקום שהחי"רניקים הולכים – הם צריכים לשמוע את הרעש של הטנק. שיתוף הפעולה הוא מצוין – חבל על הזמן. גם ההיכרות האינטימית עם המ"פים של המח"ט, עושה את העבודה. יצרנו פה אינטימיות כזו שאנחנו מכירים את השמות של המט"קים, וזה יוצר עבודה טובה בינינו."

המפגש התקיים בעמידה ליד הרכב של מח"ט 7, באחד משטחי ההיערכות סמוך לרצועת עזה, ורעש ואבק לא חסרו, כיאה לסביבה של טנקים.

המבצע עד עכשיו משיג את היעדים שלו, והיעדים הם ברורים, אומר מח"ט 7, קודם כל זה טיפול בתשתיות החמאס וכיבוש מרחב האבטחה, ותוך כדי כך גם טיפול בנושא המנהרות ההתקפיות שיש בגזרה.

ביקשתי להתמקד דווקא בהיבט של הלוחמים והמפקדים. על כך פירט אל"ם נדב: מה שחוויתי פה בגיוס של חטיבה, גם של הסדיר וגם של המילואים – זו חוויה מרוממת. המוטיבציה מאוד גבוהה גם בסדיר וגם במילואים. הייתי בפלוגות סדירות שחלקן פלוגות חדשות, יש פה מוטיבציה מאוד גבוהה – גם של קצינים, גם של כל מי שקשור איכשהו לחטיבה והגיע לפה, גם של מג"דים לשעבר שבאו לעזור. בפלוגות המילואים בחטיבה, הגענו ל-150-140 אחוזי איוש. האנשים פה מגויסים למעלה משלושה שבועות, ואתה רואה פה מוטיבציה גבוהה מאוד מכולם, זו יחידה אחת שמחוברת ביחד וזה מאוד מיוחד.

שני דברים במערכה הזאת משפיעים עד אחרון החיילים. האחד הוא שהיעדים שנקבעו לה הם יעדים ריאליים, כולם מכירים אותם, כולם יודעים אותם והם ברורים. הדבר השני הוא ההבנה שאנחנו לא יכולים להשלים עם מציאות שמנהרות שמתפוצצות בגן ילדים וקיים איום ישיר לא רק על תושבי שדרות אלא איום מקיף על תושבי כל מדינת ישראל. גם זה מאוד ברור לאנשים. זה מאוד ברור לכל חייל שאימא שלו ואבא שלו יושבים בממ"ד בבית בעיר או ביישוב אחר, ובמקביל הוא שומר פה על חברי קיבוצים בסביבה. הדברים מתחברים ביחד וצדקת המטרה פה היא מאוד ברורה במלחמה זו.

אנחנו לוחמים עם טנקי מרכבה סימן 2 שהוכיחו במלחמה זו את כשירותם ועמידותם, אך הדבר הכי חשוב זו הכשירות של האנשים והיכולת והכשירות שלהם להילחם עם הטנקים, המקצועיות שלהם. לא סתם אומרים "האדם שבטנק ינצח". המסר גם לסדיר וגם למילואים הוא מה שיש לך – תעשה הכי טוב.

פגענו בצורה דרמטית בתשתיות המבצעיות של חמאס, וכנראה יצרנו הרתעה מאוד משמעותית ביכולת שלנו לתמרן גם בתוך שטחים בנויים וצפופים. הוכחנו שהתמרון המשוריין, אם זה טנקים וחי"ר כבד ביחד – הוא לב הסיפור. בנוסף לזה קיימת יכולת הנדסית טובה ומשלימה המאפשרת את התמרון.

שיתוף הפעולה על כלל הגורמים בלחימה הגיע לרמה מצוינת. החיבור של מודיעין לטנקים עם כל הכרוך בכך מתממש כאן הלכה למעשה, מציין אל"ם נדב.

בתקופה שלפני המבצע הכשרנו את הלוחמים באימונים של משימות ארוכות, של אויב נעלם, של שטחים אורבניים, חלקם כפריים, חלקם יותר צפופים, של מחנות פליטים. האנשים כל הזמן פה על טנקים, יש פה גדודים שסיימו תרגיל גדודי ביום חמישי, וביום שבת הם היו פה. הם ברצף של שישה שבועות על הטנקים, כל הזמן על הכלים, עושים טיפולים בשהייה, יורים, מתגברים על תקלות, וכל הזמן העסק הזה חי. אני חושב שזה הכשירות הכי גבוהה בתוך הדבר הזה.

מעבר לזה, בשונה מתרגילים, הם רואים פה את כל המעטפת כולה עובדת, את מפקדת חטיבה והגופים המשלימים, את הסדיר ואת המילואים, לכן נוסף הביטחון העצמי של האנשים, לצד המוטיבציה והרמה המקצועית הנאותה.

נפרדנו באיחולים לסיום מוצלח של הלחימה.

בפגישה עם אל"ם נדב לוטן מח"ט 7

בפגישה עם אל"ם נדב לוטן מח"ט 7