חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט נובמבר 2014

להלן לקט חודש נובמבר 2014 של ידיעות בנושאי שריון וטכנולוגיה שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור מטעם משרד הביטחון/מפא"ת, בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

שוב אי-וודאות לגב תוכנית הרק"ם העתידי של צבא ארצות הברית

NATIONAL DEFENSE אוקטובר 2014, עמ' 37-35

Uncertainty Lingers Over AMPV* Program

לאחר ביטול התוכנית הענקית למודרניזציה של צי הרק"ם בצבא ארצות הברית (FCS**) ובהמשך ביטול הפרויקט של משפחת רק"ם ***GCV, הוחלט על תוכנית חדשה AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) לפיתוח והצטיידות ברק"ם זה, כתחליףלנגמ"שי M113 המיושנים (שעדיין בשירות).

בשלב הראשון של התחרות בין שני היצרנים הגדולים BAE ו-GD, האחרונים הגישו מחאה על הדרישה לרק"ם זחלי (BAE הציעו כבסיס את Bradley) שמפלות אותם (GD הציעו בבסיס את Stryker הגלגלי). ההתנגדות של GD נדחתה על ידי הרשויות ולכןGD פרשו מהמרוץ והדרישות נשארו לרק"ם זחלי.

לאחרונה נוצר לחץ של חברי קונגרס מהמדינות בהן קיימים מפעלי GD, לבדיקה מחודשת של דרישות הצבא. ההנמקה: חלק מציM113 ניתן להחליף על ידי רכב גלגלי (כגון רק"ם פינוי רפואי). המשמעות היא פיצול תוכנית AMPV לרק"ם זחלי וגלגלי.

צבא ארצות הברית ממשיך לדבוק בתוכנית של רק"ם זחלי בלבד, לאחר שעבדו שנים על דיונים והגדרת הדרישות, פורסמה בקשה להצעת מחיר ומתכננים להעניק חוזה ל-BAE בינואר 2015. לדעתם פיצול התוכנית יגרום לפיגור של 3 שנים ואובדן של כסף רב.

לפי הכתבה, ייתכן שהקונגרס יאלץ את הצבא לחלק את הפרויקט לזחלי וגלגלי, כדי ששני יצרני הרק"ם היחידים בארצות הברית יישארו "מרוצים" (וכמובן התוכנית תידחה כרגיל).

בתכנית הנוכחית מדובר בכ-3000 כלי רק"ם בעלות כוללת של כ-10 מיליארד דולר. לשנת 2015 הקציבו 92 מיליון דולר לפיתוח.

* AMPV = Armored Multi-Purpose Vehicle

** FCS = Future Combat Systems

*** GCV = Ground Combat Vehicle

אחת מהצעות חברת BAE לרק"ם רב-משימתי על בסיס הנגמ"ש ברדלי

אחת מהצעות חברת BAE לרק"ם רב-משימתי על בסיס הנגמ"ש ברדלי

קול קורא של דארפא לפיתוח טכנולוגיות חדשות לרק"ם עתידי

פרסום של DARPA, 7 באוקטובר 2014

DARPA פרסמה "קול קורא" לתעשיות בנושא התוכנית לפיתוח טכנולוגיות לתוכנית הרק"ם העתידי הנקראת Ground X-Vehicle Technologies (GXVT).

המטרה היא לפתח טכנולוגיות שישפרו את שרידות הצוות והכלי, על ידי אמצעים השונים מפתרונות המיגון המסורתי הפסיבי הכבד, על ידי מו"פ של טכנולוגיות חדשניות של רכבי-לחימה, אשר יביאו להתקדמות משמעותית בתחום זה, בשרידות ובניידות. הכוונה להעמיד שני מדגימים טכנולוגיים (הראשון בסיסי, השני מתקדם), עד שנת 2017, בתקציב של 27 מיליון דולר.

ההישגים הטכנולוגיים העיקריים שנדרשים:

§           הדגמת יכולת תנועה מהירה בתנאי סביבה שונים (עד 120 קמ"ש בשטח),

§           צמצום השטחים שאינם עבירים לרק"ם, יחסית לפלטפורמות הלחימה הקיימות,

§           השגת שרידות "שכבתית", שלא מבוססת רק על שריון, אל מול מגוון האיומים הקיימים נגד הרק"ם: לצמצם יכולת גילוי הכלי, צמצום הסבירות שהכלי יירכש כמטרה,               צמצום הסבירות שהוא ייפגע על ידי חימוש מונחה או לא מונחה, צמצום האפקט של פגיעת חימוש מודרני,

§           הקטנת מימדי הכלי ומשקלו בפקטור של 2 יחסית לכלי הרק"ם הקיימים בשירות,

§           שיפור יכולות הצוות, והקטנת עומס התפעול במישור הפיזי והקוגניטיבי.

המסמך המלא, בן 48 עמודים, מביא פרטים רבים מאוד על התוכנית, מספרו: DARPA-BAA-14-50. ניתן לקבלו אצל המידענית של מפא"ת. כמו כן יש קישור לסרט אנימציה המציג את התפיסה:

ראו להלן גם פרסום משלים, כפי שהופיע באתר GIZMAG.

GIZMAG, 8 באוקטובר 2015

DARPA Unveils Ground X-Vehicle Technologies Display Concept

לפני מספר חודשים הכריזה DARPA על תוכנית ההדגמה לטכנולוגיות המיועדות לרכב לחימה קרקעי חדשני, ה-Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T). מטרת תוכנית זו היא ל"שבור" את הפרדיגמה של הטנק ולפתח סוג חדש של רכב לחימה קרקעי המתבסס על ממדים קטנים, זריזות ומודעות מצבית גבוהה של הצוות.

הנקודה האחרונה זוכה למיקוד מיוחד וכוללת פיתוח טכנולוגיות לתצוגה עילית שתאפשר "מבט החוצה" ללא חלונות. בסרטון ששוחרר לאחרונה מוצגים מספר קונספטים שאמורים לאפשר צוות מצומצם יותר עם עומס קטן יותר ודרישות הכשרה מינימליות כך שלמעשה כל חייל יוכל לתפעל את הרכב.

סרטון המציג תצוגות מחיישני יום ולילה, יכולת הצגת מסלול , גילוי ועקיבה אחר כוחות עוינים וידידותיים, נהיגה במוד "טייס אוטומטי" ועוד:

TARDEC, גוף הפיתוח לכלי רכב משוריינים של צבא ארצות הברית, פרסם מצגת ובה איורים על מחשבות וכיוונים הקשורים לכלי הרכב, צורתו ויכולותיו הפוטנציאליות.

צבא בריטניה רוכש מאות כלי רק"ם חדישים מסוג SCOUT SV

JANE'S 360, 4 בספטמבר 2014

Update: UK Places GBP 3.5 Billion SCOUT SV Order

שר ההגנה והרמטכ"ל של בריטניה, הודיעו כי נחתם חוזה לרכישת 589 כלי רק"ם מסוג SCOUT SV, רק"ם לחימה זחלי, המיועד בעיקר ליחידות סיור. הוא יחליף את משפחת הרק"ם CVR(T) שנמצאת בשירות מאז שנות השבעים. התקציב לרכש זה הוא 3.5 מיליארד שטרלינג (5.8 מיליארד דולר) והכלים יסופקו לצבא בשנים 2024-2017. זה פרויקט ההצטיידות היבשתי הגדול ביותר, מזה שנים, בבריטניה ובאירופה בכלל.

הרק"ם מבוסס על שלדה של ASCOD2, רק"ם לחימה לחי"ר של ג'נרל דיינמיקס. הוא אמור לתת לצבא הבריטי קפיצה ממשית ביכולת האש, סיור, מודיעין ורכישת מטרות, וגם במיגון ושרידות.

משקלו הקרבי 38 טונות עם פוטנציאל הגדלה עד 42 טונות. הכלים יסופקו בשתי גרסאות עיקריות. האחת עם צריח (של לוקהידמרטין) נושא תותח 40 מ"מ (CTA) והשנייה ללא צריח, אלא עם עמדת נשק מופעלת מבפנים (של חברת קונגסברג). למעשה זו תהיה משפחה של כלי רק"ם ובה תשעה דגמים לצרכים שונים. הכלי עם הצריח יכיל 3 אנשי צוות, עם דגם לחימה, דגם לקישור ארטילרי, ודגם לסיור (שיכלול גם מכ"ם). הכלי ללא צריח יכיל צוות של שניים ועוד 4 "נוסעים", עם דגם של נגמ"ש, דגם פיקוד ושליטה, דגם סיור ודגם להנדסה קרבית, עם ציוד סער/חילוץ. בעתיד יהיה גם דגם לפינוי רפואי. החוזה כולל גם תחזוקה ראשונית ואמצעים להכשרה ואימונים. הכלים ישרתו בחטיבות החי"ר הממוכנות, והם יהיו הכלים המשוריינים המתקדמים ביותר שאי-פעם שירתו בצבא הבריטי

דגם של הרק"ם SV נושא צריח

דגם של הרק"ם SV נושא צריח

 דגם של הרק"ם SV ללא צריח

מבט על התעשייה הביטחונית בארצות הברית – על ידי נשיאת "טקסטרון"

DEFENSE NEWS, 21 באוקטובר 2014

Textron CEO Outlines Path Forward for US Defense Industrial Base

בתערוכת AUSA השנה הוצגו הצעות של שדרוג והשבחה של פלטפורמות, שהראו לצבא ארצות הברית וללקוחות זרים אפשרויות להשגת ביצועים משופרים על ידי השקעות צנועות, יחסית. נשיאת טקסטרון הדגישה בדברים שנשאה בכנס מספר נקודות בהקשר לבסיס התעשייתי-ביטחוני בארצות הברית:

§           לקוחות זרים נוטים להמעיט בסיכונים ולכן מעדיפים ציוד שהוכח בצבא ארצות הברית.

§           צבא ארצות הברית שינה את גישתו ומעודד את התעשיות הביטחוניות ואף תומך במאמצי הייצוא שלהן, בידיעה שתורמים בכך למו"פ, חדשנות ושמירת קווי הייצור.

§           יוזמה בשם "Better Buying Power" של הפנטגון, שפורסמה ב-2010 והופיעה במהדורה 3.0 השנה, קראה לבקרת מחירים ופישוט תהליכי הרכש.

§           במהדורה אחרונה זו מדובר על שיתופי פעולה בין הממשל והתעשייה בתחום המו"פ ויצירת אבות טיפוס.

§           יוזמה זו נתקלה בתגובה פושרת של התעשיות הביטחוניות ומורגשת האטה בהתקשרויות מתוך תפיסה "שחשש מסיכונים בטוח יותר מהתקדמות מהירה".

§           התעשייה אינה חשה את הדאגה של השלטונות לשימור סגל המהנדסים ובעלי המקצוע המיומנים בתעשייה הביטחונית.

§           אחת הדוגמאות שהוצגו על ידי נשיאת טקסטרון הייתה פרויקט Shadow שלהם שעל ידי השקעה קטנה הושבח בכל תחומי הביצועים והתחזוקה.

מתקדמת ההדפסה התלת ממדית של חלקים מתכתיים

PHYS.ORG, 15 באוקטובר 2014

Unique Capabilities of 3-D Printing: Innovative Manufacturing Process Holds Unparalleled Potential for Engineering

לכתבה ראו כאן

חוקרים במעבדה הלאומית באוקרידג' בארצות הברית הדגימו שיטה של הדפסה תלת-ממדית לבקרת מבנה ותכונות של רכיבים מתכתיים, ברמת דיוק העולה על זאת של תהליכי ייצור רגילים. לדברי החוקרים, השיטה תקדם את התכנון ההנדסי ממצב של "תכנון ריאקטיבי" למצב של "תכנון פרואקטיבי", ותאפשר בניית חלקים חזקים יותר, קלים יותר ומתפקדים טוב יותר.

השיטה הודגמה תוך שימוש במערכת EBM (electron beam melting) שבה שכבות של אבקת מתכת מתמזגות יחד על ידי קרן אלקטרונים, למוצר תלת-ממדי. על ידי ניהול מדויק של ההתמצקות ברמה המיקרוסקופית החוקרים הדגימו בקרה תלת-ממדית של המיקרו-מבנה הקריסטלוגרפי של חלק המבוסס על ניקל. למבנה הקריסטלוגרפי תפקיד חשוב בקביעת התכונות הפיסיקליות והמכניות. יישומים שונים, החל ממיקרואלקטרוניקה לטמפרטורות חמות ועד לרכיבי מנוע סילון, מושתתים על "תפירה" של המהנה הקריסטלוגרפי להשגת ביצועים רצויים.

הדפסה תלת-ממדית של חלקיקי מתכת

הדפסה תלת-ממדית של חלקיקי מתכת

ORNL researchers have demonstrated the ability to precisely control the structure and properties of 3-D printed metal parts during formation. The electron backscatter diffraction image shows variations in crystallographic orientation in a nickel-based component, achieved by controlling the 3-D printing process at the microscale. Credit: ORNL

מערכת נשק חדשה לטנקים הרוסייםARMATA

INTERNATIONAL DEFENSE RIVIEW, אוקטובר 2014, עמ' 12

New Gun Shapes Up Russian MBT

הטנק הרוסי העתידי ARMATA יצויד בתותח ותחמושת חדשים שישפרו משמעותית את עוצמת האש שלו, בהשוואה לדגמים הקודמים (טי-80, טי-90).

התותח – מדגם 2A82A בקוטר המסורתי 125 מ"מ. בעל נפח בית בליעה מוגדל, קנה ארוך יותר מפלדה בעלת חוזק משופר. תכונות אלה יאפשרו השגת לחצים גבוהים ומכאן גם מהירויות לוע גדולות יותר. לשיפור הדיוק הקנה עטוף בשרוול תרמי ומצויד ב"מד יחוס לוע".

המטען האוטומטי – בטנקים הקודמים מטען הקרוסלה לפגזים ולתרמילים בנפרד, שהותקן בתובה, הגביל את האורך של הפגזים והתרמילים. בטנק החדש מתוכנן מטען חדש שמאפשר שיפור בנושא זה.

התחמושת – כאמור לעיל התחמושת הקינטית יכולה להיות ארוכה יותר ובכך להגדיל היחס אורך לקוטר L/D של החודרן. דבר זה, יחד עם הגדלת מהירות הלוע, משפר משמעותית את כושר חדירת השריון. קיימת גם תחמושת נפיצה/רסיקה שניתנת לפיצוץ מתוכן מראש מעל למטרה. נראה שבמערכת החדשה יוכלו לירות גם פגזים מונחים בלייזר לטווחים שמעל ל-5000 מ'.

בכתבה מצוין שה-ARMATA נמצא בשלב של ניסויים וטכנולוגיות מסוימות שבו הושאלו מאלה שפותחו בעבור T-95 שהיה בעלתותח חיצוני 152 מ"מ אך לא הגיע לייצור סדרתי.

הערה: אין בכתבה נתונים כמותיים לגבי תכונות הטנק החדש.

סכמה של הטנק ARMATA

סכמה של הטנק ARMATA

 

צריחון חדש לנשק קל מפיתוח רוסי

INTERNATIONAL DEFENSE REVIEW, אוקטובר 2014, עמ' 12

Uralvagonzavod Unit Develops New *RCWS

"המכון הרוסי המרכזי למדע ומחקר" (חלק מהחברה הנ"ל) פיתח צריחון לנשק קל עם הפעלה מתוך הרק"ם. המבנה המודולרי מאפשר תצורות שונות והתקנה של סוגי נשק שונים להרכבה ברק"ם רוסי, או אחר לייצוא.

שתי תצורות מתאימות להתקנת מקלעים 12.7 מ"מ ומשקל הצריחון 230 ק"ג. משקל שתי תצורות אחרות להתקנת מקלעים 7.62 מ"מ 200-185 ק"ג. "בטן" תחמושת: 200 כדורים במקלע הראשון (בקופסה) ו-500 כדורים בשני (שרשרת בשרוול). הצידוד היקפי 360 מעלות, ההגבהה ממינוס 5 ועד פלוס 75 מעלות. הצריחונים מצויידים במערכת תצפית ובק"ש מודרנית לפעולה ביום ובלילה (תרמי).

* RCWS = Remote Controlled Weapon Station

מראה עמדת נשק רוסית בשליטה מרחוק

מראה עמדת נשק רוסית בשליטה מרחוק

רייתיאון מציעה פגז 155 מ"מ "אקסקליבר" בתוספת הנחיית לייזר, לתותחים ביבשה ובים

MILITARY.COM, 16 באוקטובר 2014

Raytheon Offers Laser-Guided Artillery to Army, Navy

לכתבה ראו כאן

חברת ריי'ת'און עורכת ניסויים, במערכת חדשה להנחיית לייזר, עבור פגז 155מ"מ לארטילריה. ההנחיה בלייזר היא תוספת למערכת GPS. הלייזר מספק אפשרויות נוספות למיקוד ורכישת מטרות כולל מטרת נקודה בדיוק יותר טוב. הפגז החדש מסוגאקסקליבר S155, הוצג לאחרונה במטווח להוכחת יכולת הירי, ב- Yuma אריזונה. הוצגו האפשרויות לשנות את מסלול הפגז בזמן מעופו לכיוון המטרה וגם בפגיעה במטרות נעות. ריית'און מערכות טילים, בוחנת את הגרסה של אקסקליבר בעל יכולת כפולה, המבוססת על מערכת GPS להנחיה מתוצרתה, אבל נעזרת בתוספת של סורק הננעל על כתם לייזר, ומכוון את הפגז אל המקום. במצב הזה נדרש שמיקום המטרה יהיה מעודכן ומדויק. הפגז מפוקד לפעול לפי הנחייתGPS עד לשלב שבו הסורק "רואה" את המטרה ואז נוצר שילוב עם הפעלה משנית של טכנולוגית לייזר שמביאה אותו ליעד.

האקסקליבר S החדש תוכנן במחשבה לפעול במצב שסביבת ה-GPS היא קשה, או בתרחישים שבהם אותות GPS נחלשים. הפגז מגיע לטווח של יותר מ-40 קילומטרים. סורק הלייזר יכול להתמקד על נקודה שמצוינת על ידי לייזר המופעל מהאוויר או מהקרקע. פגז האקסקליבר שמונחהGPS ולייזר אקטיבי למחצה משיג דיוק של עד 2 מטרים.

בניסוי הוכחה שנערך, אקסקליבר Sנורה מהוביצר בתנאי סביבה מאוד קשים לירי. החימוש העביר פקודה ל-GPS על מיקום המטרה בקואורדינטות והלייזר בשילוב GPS הסיטו בהצלחה את הפגז אל הנקודה שצוינה על הקרקע, גם כאשר הייתה אי התאמה בין הציון לבין הקואודינטות המקוריות של המטרה. גם כאשר המטרה זזה ממקומה התיקון בוצע בהצלחה. יבוצע ניסוי נוסף, שבו יירה פגז בתנאים קשים עוד יותר ובתנאיי סביבה מאתגרים. בהמשך יהיה על הצבא להחליט אם הוא רוצה בפיתוחים נוספים של הפגז, ומעבר לבדיקות הסמכה למספר סוגים.

חברת רייתיאון מציעה דגם של אקסקליבר S גם לצי, לירי מתותחי 5 אינץ', באותה טכנולוגיה. פגז תותח 5 אינץ' הקיים מגיע לטווח של כ-25 ק"מ וחסר דיוק. הכוונה להכפיל את הטווח ולספק דיוק של פחות משני מטר. גם הרש"ק ישנה את הגודל ואת מערכת ההפעלה וייארז מחדש. יחידת ההנחיה והניווט עם כל האלקטרוניקה שפותחה לפגז היבשתי בתוכנית הצבא יועברו לתוכנית הצי.

 

פגז אקסקליבר

פגז אקסקליבר

רוסיה: משגר רקטות מתנייע חדש, ללוחמה בשטח בנוי

TOS-1A Advances Russian Firepower

נחשפו פרטים על משגר רקטות חדש שפותח ברוסיה TOS-1A. הכלי מיועד לדיכוי מסיבי של הגנת האויב ופגיעה בכוחות משוריינים ואחרים, תוך התאמתו המיוחדת ללחימה בשטחים אורבניים. במערך נאט"ו אין אמצעי הדומה לו. הכלי מבוסס עלתובה משופרת של טנק טי-72 שעליה מותקן משגר בעל 24 צינורות שיגור לרקטות 220 מ"מ (אורכן 3.7 מטר), בעלות טווח של 6000 מטר (מינימום 600 מ'). הכלי נע עם שני רכבי-עזר זחליים למילוי מחדש, הנושאים כל אחד 24 רקיטות. המשגר TOS-1Aבעל משקל קרבי של 46.5 טונות, צוות של שלושה. הכלי בעל מיגון חזק, כולל הגנת אב"כ, וכן משגרי רימונים 81 מ"מ לטווח 100 מ'. מלפנים מותקנת כף דחפור, להכנת עמדת שיגור ולסילוק מכשולים, ולייצוב הכלי בעת שיגור. למשגר יש מערכת בקרת אש אוטומטית עם מחשב בליסטי, וכן אמצעי ראייה יום/לילה ומד טווח לייזר. הכלי אמור לנוע יחד עם יחידות טנקים ורק"ם הלחימה של החי"ר.

הכלי מוכן לשיגור תוך 90 עד 120 שניות מעצירה. משקל הרקטה 217 ק"ג, ויש לה רש"ק תרמו-בארי. מטח שלם של כל 24 הרקטות יכול לצאת תוך 6 שניות. הכתבה מציינת כי רוסיה הציעה את המערכת לצבא הירדני, כשהמשגר יותקן על תובה של טנקM-60 מתוצרת ארצות הברית, אך לא ידוע על החלטת הירדנים לרכוש אותה.

משגר רקטות TOS-1A על שלדת טנק טי-72

משגר רקטות TOS-1A על שלדת טנק טי-72

המלצות להשקעה מסיבית בטכנולוגיה של "נחילי רובוטים"

,WASHINGTON FREE BEACON 27 באוקטובר 2014

Swarms of Cooperative, Autonomous Robots to Hit the Battlefield

"המרכז לביטחון אמריקני חדש" CNAS* פרסם דוח המנתח את הפעילות של צבא ארצות הברית לאור קיצוצי התקציב, תוך הבעת חששות לגבי עליונותו הצבאית בהתמודדויות בעתיד, ולירידת קרנו כמעצמה טכנולוגית.

מוסברים בדוח היתרונות המבצעיים של נחילי רובוטים שעשויים לשנות דרמטית את דרכי הלחימה בעתיד, תוך צמצום הסיכון להיפגעות חיילים. כמו כן מודגשת המגמה להצטיידות צבאות סדירים וכוחות לא סדירים בנשק מדויק מצד אחד, וצמצום מספר הפלטפורמות של צבא ארצות הברית מצד שני.

קיצוצי התקציב הביטחוני בארצות הברית פוגעים בהשקעות בטכנולוגיות קריטיות ועלולים להגיע למצב בו מדינות אחרות יקדימו את ארצות הברית גם בנושא זה, של נחילי רובוטים.

עיקרי ההמלצות בדוח:

– להשקיע בפיתוח הטכנולוגיות של נחילי רובוטים חכמים (כולל תו"ל, שו"ב וכו'),

– להקים בפנטגון משרד מיוחד: "Defense Robotics Systems Office".

* SNAS = Center for New American Security

מערכת שליטה אוניברסלית אחת לתפעול כל סוגי הרובוטים

,GIZMAG 15 באוקטובר 2014

iRobot Unveils One Tablet-Based Control System to Rule Them All

לכתבה ראו כאן

חברת iRobot פיתחה מערכת בקרה אוניברסלית לשליטה מרחוק על רובוטים, המבוססת על ממשק של מסך מגע. המערכת נקראת uPoint Multi-Robot Control (MRC). היא מתוכננת כך שתוכל לפשט את תפעול הרובוטים תוך שימוש בממשק אינטואיטיבי של מסך מגע הרץ על אפליקציית מערכת אנדרואיד. כך מתאפשרת סטנדרטיזציה של השליטה על כל כלי בלתי מאויש של iRobot. לדברי החברה, הממשק מספק מעין גו'יסטיק וירטואלי. הממשק גם יכול להציג נתיבים חזויים כדי לסייע בעקיפת מכשולים. כמו כן אפשר לעבור למצב של פעולה אוטונומית. תכונה נוספת של המערכת היא אפשרות לשתף נתונים עם מפעילים אחרים, וכן נגישות למידע רלוונטי ולדואר אלקטרוני.

מרכיב התקשורת של המערכת הוא uPoint Robot Radio, שהיא תמסורת רדיו העושה שימוש ב- frequency agilityכדי למתג אוטומטית בין רצועות רדיו עמוסות

מרכיב התקשורת של המערכת הוא uPoint Robot Radio, שהיא תמסורת רדיו העושה שימוש ב- frequency agilityכדי למתג אוטומטית בין רצועות רדיו עמוסות

לצפייה בסרטון ראו כאן

תפעול אינטואיטיבי פשוט

תפעול אינטואיטיבי פשוט

ניסוי לרובוטים תת-קרקעיים התקיים בארצות הברית

,JIEDDO 17 באוקטובר 2014

JIEDDO, Army test Underground Robots

 

המשרד להתמודדות עם מטענים (JIEDDO) יחד עם צבא ארצות הברית קיימו לאחרונה ניסוי גדול שבו נבחנו רובוטים שונים בתווך תת-קרקעי. מטרת הניסוי הייתה לבחון רובוטים של תעשיות שונות ויכולותיהם במניעת הטמנת מטענים במעבירי מים ובתווך התת-קרקעי. בניסוי שנערך בפורט בנינג, נבחנו מוצרים של 20 תעשיות שונות, שחולקו לשתי קטגוריות: רובוטים של 10 תעשיות יועדו לקטגוריית התצפית ומטרתם הייתה לבחון אזורים ליד מעבירי מים כדי למצוא סימנים מחשידים. החיישנים אשר היו על רובוטים אלו היו מכ"מים זעירים, חיישנים היפר-ספקטראליים וסיסמיים.

פלטפורמות של 10 חברות אחרות יועדו לקטגוריית הסריקה והופעלו בתוך התת-קרקע ובמעבירי המים וכללו רחפנים זעירים, רובוטים, כלבים וחיישנים אלקטרו-מגנטיים. מטרת מארגני הניסוי היא להמשיך את הדיאלוג עם התעשיות כדי לראות בסופו של דבר איזו טכנולוגיה תספק מענה לפערים המבצעיים של צבא ארצות הברית.

חברת לוקהיד חושפת את הכטב"ם החמקן SR-72

Lockheed Unveils SR-72 Hypersonic Mach 6 Scramjet Spy Plane

לכתבה ראו כאן

חב' לוקהיד-מרטין אישרה שהיא מפתחת את הכטב"ם SR-72, שהינו הממשיך של SR-71 (המכונה Blackbird , שמהירותו עד 3.5 מאך). הכטב"ם SR-72 יהיה כלי שגא-קולי (Hypersonic) במהירות של עד 6 מאך או קצת מעל 7240 קמ"ש. במהירות זו המטוס יוכל לחצות כל יבשת במשך כשעה, כך שאם יוצב על נושאות מטוסים ברחבי העולם, הצבא יוכל להגיע לכל מקום במשך כשעה. משערים שטכנולוגית המנוע, מגח-סילון שגא-קולי (Scramjets – Supersonic Combustion ramjet), תהיה משולבת במערך הטיליםHigh Speed Strike Weapon (HSSW), שיכולה, תיאורטית, לפגוע בכל מקום בעולם בתוך דקות ספורות.

המטוס הקודם,SR-71 (Blackbird) היה השיא של המודיעין האמריקני במאמצי המלחמה הקרה. הוא הוכנס לשירות ב-1966, עם המנוע ההיברידי טורבו/מגח-סילוני, היה המטוס המאויש המהיר ביותר. הוא הוצא מהשירות ב-1998. למרות מידותיו הגדולות: אורך – 32 מ' ומוטת כנפיים – 17 מ', איישו אותו רק 2 אנשי צוות. לא היה עליו חימוש אלא מצלמות רבות, אנטנות וציוד מעקב. עקב עלויות תחזוקה יקרות והפניית משאבים לפרויקטים אחרים, כגון כטב"מים, הוא הוצא משירות לאחר 32 שנים. נבנו 32 מטוסים, ומתוכם 12 נהרסו בתאונות, אך אף מהם לא הופל או נשבה על ידי האויב.

המטוס SR-71 Blackbird

המטוס SR-71 Blackbird

למרות הדמיון בשמות ה- SR-72 הינו מטוס חדש לחלוטין. המטוס נמצא בשלבי קונספט, על אף שלוקהיד אישרה שהמטוס בפיתוח מעשי. מטוס מאויש אופציונלי בקנה מידה שונה ובעל מנוע אחד, ייבנה בשנת 2018 וטיסות הניסוי יהיו ב-2023. מטוס בקנה מידה מלא (כ-33 מ' אורך) יבנה וייבדק עד 2030. התוכניות העכשוויות הן, שהמטוס יהיה בלתי מאויש וכנראה יהיה למטרות מודיעין. התקציב המלא עדיין לא אושר.

המטוס יהיה דוגמה לפיתוח טכנולוגי החל מתכונות חמקנות שייבנו מ- monolithic crystals של טיטניום המשולבים בתוך סיבי פחם. כאמור לעיל, במהירות 6 מאך, יוכל לחצות את האוקיינוס האטלנטי בשעה, או להקיף את כדור הארץ ב-6 שעות. במהירויות כאלו ובגובה טיסה של מעל 24 ק"מ, יהיה כמעט בלתי אפשרי ליירטו.

ההישג יהיה בבניית מנוע להגעה למהירויות של מאך 6 . מנועי מניפה (Turbofan) של מטוסי נוסעים, יעילים עד 2.5 מאך. מנועי מגח-סילון יכולים להגיע עד 4 מאך ואחר כך מאבדים מיעילותם. כדי להגיע למהירות של מאך 6, הצוות במעבדות הפיתוח (הפרויקט הוא בשיטת ה- (Skunk Works עובדים עם חברתAerojet Rocketdyne, לבנות מנוע היברידי turbojet/scramjet, שמשתמש במנוע הסילון (turbojet) במהירויות הנמוכות, ובמנוע השגא-קולי מגח-סילוני (scramjet) במהירויות הגבוהות. בדומה ל-SR-71, יהיה למנועים אלו אותה כניסה ומפלט והמערכת תנתב את זרימת האוויר בין המנועים לפי השינויים במהירות האווירית. מנוע scramjetמאפשר מהירויות זרימת אוויר למהירויות של עד 10 מאך (בניגוד למנוע שגא-קולי- ramjet, המאט את מהירות האוויר הנכנס למהירויות תת-קוליות).

SR-72 - פעילות המנוע ההיברידי טורבינה/ מגח- סילון

SR-72 – פעילות המנוע ההיברידי טורבינה/ מגח- סילון

SR-72 אינו הניסיון הראשון להגיע לטיסה שגא-קולית (hypersonic). חב' בואינג עבדה בעשור האחרון על מטוס מדגים טכנולוגיX-51 (WaveRider) להדגמת טכנולוגית scramjet וב-2013 הדגימה טיסה במהירות של 5 מאך (כ-5,400 קמ"ש).

יתכן שמנוע זה, של X-51, ישולב במערכת טילים High Speed Strike Weapon, שהינו טיל מהיר כדי להימנע מגילוי ויירוט. לעומתו, יתכן שהמנוע ההיברידי של SR-72, ישולב במערכת הטילים לטווח ארוך היכולים להגיע כמעט לכל מקום בעולם.

מדגים טכנולוגי, 51X- של חב' בואינג בניסוי הרביעי, כשהוא נישא על מטוס B-53. בניסוי שנמשך 140 שניות הגיע למהירות של מאך 5.

מדגים טכנולוגי, 51X- של חב' בואינג בניסוי הרביעי, כשהוא נישא על מטוס B-53. בניסוי שנמשך 140 שניות הגיע למהירות של מאך 5.

מזל"ט נוסף המיוצר בהדפסת תלת-מימד

,GIZMAG14 באוקטובר 2014

3D-Printed UAV Now Sports Ducted Fan Motors

לכתבה ראו כאן

בחודש אפריל האחרון הודיע צוות ממרכז המחקר לטכנולוגיות יצור מתקדמות באוניברסיטת שפילד בבריטניה על פיתוח שלכטב"ם זעיר שהודפס במדפסת תלת ממדית תוך 24 שעות. עתה הודיע הצוות, המקבל סיוע מחברת בואינג, על פיתוח "יורש" הכולל שני מנועי מניפה חשמליים מחופים (ducted fan).

בדומה לדגם הקודם גם החלקים של כטב"ם זה מיוצרים באמצעות טכנולוגיה הקרויה Fused Deposition Modeling (FDM). זו טכנולוגיה של הדפסה תלת ממדית שבה שכבות עוקבות של פלסטיק מותך מונחות זו על גבי זו עד להשלמת החלק. הגוף המרכזי הודפס כיחידה אחת מפלסטיק ABS והמנועים החשמליים ושאר האלקטרוניקה הוספו לאחר מכן. חלקים שונים של הכנפיים הודפסו גם הן והוברגו יחד. מספר חלקים יוצרו מסיבי פחמן אך גם אלה הודפסו במדפסת תלת ממדית. אחד מהחלקים האלה הוא משטח הגוי דמוי זנב ברווז המשפר את יכולת התמרון של כלי הטייס על ידי הטיית זרם האוויר היוצא מהמנועים. משקלו של כלי הטיס 3.7 ק"ג ומוטת הכנפיים היא כמטר וחצי. הדחף של המנועים מגיע ל 2.5 ק"ג ומאפשר מהירות שיוט במהירות של 72 קמ"ש. ההמראה מבוצעת ממעוט פשוט.

התוכנית של צוות המחקר היא לפתח דגם מוגדל שמוטת הכנפיים שלו היא כפולה (3 מטר) ויכלול מנועי גז טורבינה זעירים. יהיו לו משטחי היגוי מתקדמים וסוללות המבוססות על סיבי פחמן שיהיו חלק מהמבנה.

קישור לסרטון המתאר את טיסת הניסוי של הכטב"ם 

קישור למאמר המתאר את תהליך היצור.

 

מראה הכטב"ם

מראה הכטב"ם

למאמר טכני ראו כאן:

לצפייה בסרטון ראו כאן:

 

ארצות הברית: מרכז מו"פ פדרלי ראשון לקידום הגנת סייבר

,C4ISRNET 20 באוקטובר 2014

Players Picked for First Federally-Funded R&D Center for Cybersecurity

בזמן שבו תקיפות סייבר על התשתית בארצות הברית הגיעו לתדירות יום-יומית העניק המרכז הלאומי למצוינות באבטחת סייבר,National Cybersecurity Center of Excellence (NCCoE), את ההזמנה הראשונה למרכז מחקר ופיתוח שמטרתו שיפור אבטחת הסייבר. מרכז לאומי זה הוא חלק ממכון התקנים האמריקני (NIST). מרכז המו"פ הזה הממומן על ידי הממשל,federally-funded research and development center (FFRDC), יופעל על ידי חברת MITER, שהיא חברה ללא מטרות רווח העוסקת בתחומים רבים של ביטחון לאומי. ישתתפו גם מספר אוניברסיטאות במדינת מרילנד.

אחת מהאוניברסיטאות המשתתפות היא UMCP (University of Maryland in College Park). סגן נשיא האוניברסיטה למחקר ופיתוח, אריק צ'פמן, אמר כי ערכו של המרכז החדש הוא בהיותו גוף אובייקטיבי וניטרלי שיסייע לתעשיית אבטחת הסייבר, הנמצאת בתחילת דרכה, בקביעת תקנים ונהלים משותפים מוסכמים. לדבריו הצוות יעדיף נהלים שלא יהיו יקרים ושניתנים ליישום בהיקפי פעילות שונים. מנהל המרכז לאבטחת סייבר באוניברסיטה זו, Dr. Anupam Joshi, חזר והדגיש כי ערכו של גוף ניטרלי הוא בקביעת נהלים ותקנים שאינם נוטים לחברה מסוימת או סוגי תוכנה מסוימים.

מרכז המחקר יפעל בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים, ממשלתיים ואקדמיים מתוך מטרה להשפיע על סדר היום הלאומי בנושא.

חברת MITRE תעמיד לרשות המרכז צוות של 40 מדענים וחוקרים אשר יפעלו ליישום הפתרונות בעולם האמיתי.

 

ארצות הברית אישרה שימוש במכשירי סמסונג למידע מסווג

22 באוקטובר 2014

US Approves Samsung Devices For Classified Data

הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) בארצות הברית אישרה שימוש במכשירי החברה הקוריאנית סמסונג להעברת ושמירת מידע מסווג. זו הפעם הראשונה שמכשירים מסחריים כלשהם מאושרים על ידי הסוכנות לשמירת מידע מסווג. מדובר במכשירים כגון טלפונים ניידים מדגם גאלקסי S4 וחדשים יותר, טאבלטים מדגם גאלקסי Note 3 ואילך ועוד. החברה מסרה כי האישור התקבל הודות ליישום התקנים שדורשת הסוכנות, ולבדיקות הקפדניות שעושה החברה למכשירים אלה.

שיטה מתוחכמת להגנה על הטלפון הנייד

NEW SCIENTIST, 4 בנובמבר 2014

Phone Thwarts Thieves by Learning its Owner's Habits

לכתבה ראו כאן

כל אחד מאתנו משתמש בטלפון החכם שלו באופן שונה. עתה, באמצעות שימוש בתוכנה שפותחה במיוחד לזיהוי המשתמש, הטלפון האלחוטי עשוי לבחור לנעול את עצמו אם הוא מחליט שהמשתמש בו אינו מאושר, על סמך דפוסי התנהגות ופעולה. מייקג'אסט ועמיתיו מאוניברסיטת גלזגו קלדוניאן באנגליה, יצרו תוכנה המנטרת אחר אנטנות הטלפון האלחוטי שאליהם קרוב המשתמש בדרך-כלל, עוקבת אחר הרשתות האלחוטיות בקרבת המשתמש, ומתעדת את האפליקציות שבהן הוא משתמש ואת שעות השימוש בהן במהלך היום. המערכת מודדת גם את רמות הרעש והאור באמצעות המיקרופון וחיישן האור של המכשיר, וכך לומדת פרטים בסיסיים חשובים אודות הסביבה אליה נחשף בעל המכשיר. למכשיר נדרש שבוע אחד בלבד, בממוצע, כדי למדלאת התנהגות המשתמש וליצור פרופיל פעילות. לאחר מכן עובר הטלפון החכם למצב הגנה. הוא יכול לסלוח למשתמש על חריגה קלה מדפוסי הפעילות הרגילים שלו, אך אם התוכנה מזהה שינויים משמעותיים בדרכי השימוש בטלפון, ינעל המכשיר את עצמו וידרוש מהמשתמש החדש סיסמה.

במבדקים שנערכו, גילתה הקבוצה כי אם אדם שאינו המשתמש המקורי לקח את המכשיר לאזור חדש והחל להשתמש בו באופן שונה, ננעל המכשיר תוך שלוש דקות.

 

מי משתמש בטלפון?

מי משתמש בטלפון?

הצבא האמריקני מחפש טכנולוגיות חדשות לקביעת מיקום ולניווט

DEFENSE NEWS AUSA SHOW DAILY, 13 באוקטובר 2014, עמ' 18

Beyond GPS

Army Seeks New Positioning Tech

הצבא האמריקני אינו מתייחס לנושא ה-GPS כמובן מאליו. הצבא מודאג מאיום של שיבוש GPS והזנת נתוני שווא דרכו(spoofing) על ידי האויב, והוא מוביל מאמץ לפיתוח טכנולוגיות חליפיות שיספקו נתונים אמינים של מיקום, ניווט, וזמן PNT(Positioning, Navigation,Time). תוכנית Assured PNT בוחנת: שעונים אטומיים זעירים, מערכות נווט אינרציאליות וטכנולוגיות נוספות.

אף אחד ממוצרים אלה אינו מושלם בפני עצמו, כך סבור מנהל המוצר למערכות נווט, מיקום וזמן בשדה הניסויים אברדין של הצבא. הוא גם מציין שהשינוי הוא בזה שבמקום שימוש ב- GPS בלבד, יהיה עכשיו התקן המספק PNT כאשר ה-GPS הוא חלק ממנו. הוא נמנע מלציין מהם האיומים ל-GPS, רק טען שאותות GPS הינם פגיעים כי הם בהספק נמוך ונדרשת קליטה מארבעה מקורות כדי לקבל מיקום מדויק. ניתן היום להשיג ציוד שיבוש בעלות של 29 דולר בעבור התקן שיבוש פשוט. ניתן להשיג התקני שיבוש הרבה יותר מתוחכמים המשדרים בתדר GPS וכך יכולים לחסום את אותותיו או אפילו להזין נתוני שווא.

תוכנית Assured PNT כוללת יחידת PNT dismounted עבור חיילים , כטב"מים קטנים ויחידות רובוטיות, יחידה גדולה יותרmounted PNT מיועדת למטוסים וכלי רכב קרקעיים. בנוסף כוללת התוכנית טכנולוגיות למניעת שיבוש וכן "pseudolites" שהם אמצעים המספקים NPT במקום לוויינים. חוזים לפיתוח התקנים מתקדמים מסוג זה יוענקו באמצע 2015. בנוסף יתקיים יום עיון לתעשיות. 3 יצרני ציוד למשתמשי GPS צבאי כבר הודיעו על השתתפותם: Raytheon, L3, Rockwell Collins.

ל-PNT יש חשיבות רבה מעבר להוראות נהיגה, הוא חיוני ביותר לאש מדויקת, מודעות מצב, פיקוד ובקרה ותזמון הסנכרון של רשתות.

GPS צבאי משתמש בשילוב של שני אותות, אחד שהוא מקור אזרחי הנקרא CA code והשני הם אותות מוצפנים של הצבא הנקראים PY-code, אותות ממקור זה נותנים הגנה מסוימת מהזנת נתוני שווא אבל עדיין פגיעים.