כלים שלובים - כך ינצחו צוערי היבשה את המלחמה הבאה

תצוגת יכולות של סדרת הקרב המשולב (סק"ם) נערכה בשיזפון. מפקד זרוע היבשה: "האתגר המורכב השתנה- ומפקדי המחלקות יהיו אלה שיקבעו את תוצאת המלחמה הבאה"

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 2 בפברואר 2014)

סדרת קרב משולב. צילום ארכיון: דובר צה"ל

שילוב מנצח: תצוגת יכולות מקיפה של סדרת הקרב המשולב (סק"ם) של זרוע היבשה נערכה בשבוע שעבר בבסיס שיזפון, בנוכחות מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור; קצין שריון ראשי (קשנ"ר), תא"ל שמואל אולנסקי; קצין איסוף קרבי ראשי (קאס"ר), תא"ל גיא בר-לב ובכירים נוספים בזרוע. הסק"ם הינו חלק משמעותי בהשלמת הקצונה של המפקדים הקרביים, ובה מתרגלים הצוערים במשך שבועיים שיתוף פעולה רב-חילי, בהתאם לתורות הלחימה החדשות ביותר בצה"ל.

את תצוגת היכולות הזו רואה אלוף גיא צור כבר כעשרים שנה, אך לדבריו – התצוגה שראה בעבר היא שונה בצורה משמעותית מאוד מהתצוגה שצפה בה היום. "התצוגה מגלמת את השינוי שעשה האויב ואת האתגר החדש והשונה שהציב בפנינו", הוא הסביר. "האתגר שהאויב מציב בפנינו מורכב מאוד. השלב שבו יופעל התמרון יהיה שלב לא פשוט במערכה, שיגיע ככל הנראה אחרי אש מסיבית שנורתה אל האויב, ואש מאוד משמעותית שנורתה לעורף, עם פגיעות בעורף הישראלי", הדגיש והוסיף כי "נצטרך לנצח את המלחמה הזו בזמן הקצר ביותר".

לדברי מפקד זרוע היבשה, האתגר הראשון שייאלצו המפקדים העתידיים להתמודד עמו במלחמה העתידית יהיה החיכוך הגדול עם האויב.  "מדובר בחיכוך שאיננו נופל מהחיכוך שהיה לכוחותינו במלחמת יום הכיפורים, ובמובנים רבים אולי אף עולה עליו", הציע אלוף צור והבהיר כי "יהיה חיכוך מטווח קרוב, בכל דרג ובכל מרחב. מי שייקבע את התוצאה יהיו הגדודים, שישיגו כל אחד את ההישג שהוא נדרש לו, וההישגים יביאו את הניצחון הכולל".

בשנות החמישים טבע אלוף אריאל שרון ז"ל, ששימש אז כמג"ד בחטיבת הצנחנים את המשפט – "לא חוזרים עד שמבצעים". גם היום, מספר ימים אחרי מותו, נראה כי היא עדיין רלוונטית בצה"ל. "פעם מפקד אוגדה יכול היה להשפיע על תוצאת הקרב בהחלטה אחת – היום זה לא יקרה", טען אלוף צור. "כל אחד ואחד מהגדודים יצטרך להגיע להישגים ולהביא את התוצאה שלה הוא נדרש. מה שנדרש מכם זה ביצוע המשימה כולה – אף אחד לא יוכל לחזור בלי ביצוע המשימה. האתגר הוא מורכב ואתם תהיו אלה שיקבעו את התוצאה", ציין בפני הצוערים.

"ככל שנהיה יותר מקצועיים – כך נהיה יותר קטלניים"

ממפקדי המחלקות העתידיים נדרשים שלושה מרכיבים עיקריים – מקצועיות, רוח לחימה בהובלת המפקדים והבנת שיתוף הפעולה הרב-חילי. "אחד הדברים שתצטרכו להבין הוא שתמצאו את עצמכם לא פעם לבדכם עם המחלקה שלכם", אמר אלוף צור ללוחמים. "לא תראו מימינכם את המחלקה השנייה, ולא תראו את המ"פ או את כל הגדוד. תצטרכו לייצר את היכולת הכי טובה שאתם יודעים במחלקה שלכם באופן עצמאי, ולייצר את התוצאה שהמחלקה שלכם צריכה להביא", הוסיף.

לדבריו, ההובלה בשדה הקרב חשובה בכלל הדרגים – מהלוחם במחלקה ובפלוגה ועד למפקדים הבכירים ביותר בשטח. "אף אחד לא ילך לפניכם. אתם תהיו הראשונים במחלקה שלכם".

בימים אלה בהם צה"ל עובר שינויים והתאמות,  עובדה בולטת היא שצוותי הקרב המשולבים הם הכיוון אליו הצבא מתקדם. כיום זה כבר ברור שבמלחמה הבאה אף חיל לא יעמוד בפני עצמו, אלא יפעל בשיתוף פעולה עם החילות האחרים, ובכך יעצים את כוחו. "לא תוכלו להפעיל שיתוף פעולה) אם לא תהיו מקצועיים בהבנתכם – כשריונר אתה צריך לדעת מה זה מקלרון (מקלע רימונים קל – נ"ו), וכחי"רניק מה זה פגז חלול", חידד אלוף צור.

השילוביות הפכה להיות עיקרון רב חשיבות בשדה הקרב העתידי. "את כל אלה אתם חייבים להכיר היטב. אתם חייבים לדעת מתי כוחות ההנדסה צריכים לפוצץ, ומה הם צריכים לפרוץ. אם לא תדעו את זה – לא תוכלו להפיק משיתוף הפעולה את המרב", הזהיר אלוף צור. "יכולת זו מתחילה בהבנה מה שיתוף הפעולה יכול לעשות, מה היתרון היחסי של כל גוף ומהי ההרמוניה שנוצרת במסגרתו", הוסיף.

"צריך לשלב את חמשת החילות ביבשה ולהביא את היכולות שלהם לידי מיצוי, ובכך להפוך את הקרב היבשתי לאפקטיבי יותר", הסביר בראיון לאתר צה"ל מפקד בית הספר לשריון (ביסל"ש), אל"ם גיא חסון. "אם המ"מים (מפקדי המחלקות – נ"ו) יצליחו להבין את שיתוף הפעולה הם יביאו תוצר טוב יותר בקצה. חשוב שהצוערים ילמדו לדעת באיזה הקשר הם נלחמים, ומה התרומה שלהם לשאר הפלוגות. חשוב שיבינו שהיכולת שלהם לנתח את הקרקע היא המפתח להצלחה. עליהם להיות מקצוענים בתחומם", פירט מפקד ביסל"ש.

בעוד מספר שבועות הצוערים ייכנסו לתפקידיהם כמפקדי מחלקות, ובכך יהפכו למפקדים זוטרים אך בעלי משמעות מבצעית רבה. "תהיה להם השפעה מכריעה במלחמה הבאה על תוצאות המפגש בינינו לבין האויב", הבהיר אל"ם חסון. "ככל שהם יהיו יותר מקצועיים – כך נהיה יותר קטלניים. בסופו של דבר הם מפקדי הפלוגות והגדודים של העתיד", הדגיש.

"ממוקדים לשדה הקרב העתידי"

בסק"ם לוקחים חלק צוערי חי"ר, שריון, הנדסה, איסוף קרבי ותותחנים. בעבר, נערך הסק"ם במתארים שונים, ביניהם במתאר סורי. בסק"ם הנוכחי, ההתמקדות הייתה במתאר לבנוני ועזתי. "80 אחוזים מהסדרה מתמקדת במתארי לבנון ועזה, וזה שינוי משמעותי במתאר", אמר אל"ם חסון. "הסק"ם גם ממוקד מאוד לשדה הקרב העתידי וכולל שטחים אורבניים ושטחים הרריים, לצד אויב חמקמק שנמצא בעמדות מבוצרות המקשות על איתור ופגיעה", חידד מפקד ביסל"ש.

התרחיש איתו מתמודדים מציגים בסק"ם הינו אירוע מורכב מאוד, שמצריך טכניקה מרשימה מצד החילות השונים. "פה האויב (המדומה – נ"ו) שיתף פעולה. בשדה הקרב – אני מבטיח לכם שהאויב לא ישתף פעולה", הבהיר אלוף צור. "כל התכנונים שלכם ישתבשו, והיכולת והעוצמה להביא את הכוחות למקום הנכון בזמן הנכון תהיה תלויה במקצועיות שתיצרו, בראיית הקרב שלכם, בניסיון שתצברו ובעיקר בניסיון שתלמדו מאחרים", תיאר מפקד זרוע היבשה.

"בעוד כשבועיים תצאו לפקד על היחידות שלכם. לא רחוק היום בו נצטרך לממש את יכולותינו, ועליכם יוטל חלק מהאחריות הגדולה. שום דבר לא יבוא בקלות. זה דורש עבודה קשה, חריצות, למידה ויצירת אמון", טען אלוף צור וסיכם כי "האתגר הוא מורכב, ואנחנו סומכים עליכם".