חיילי האיכות של צה"ל

שר הביטחון, משה יעלון, השתתף בטקס לזכר חללי חיל השריון, "לוחמי השריון באומץ רב ובתעוזה, הכו קשות במחבלים ובתשתיות הטרור שלהם"

חזקי עזרא (מערוץ 7, 1 באוקטובר 2014)

 שר הביטחון הערב (1 באוקטובר). צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון הערב (1 באוקטובר). צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון, משה יעלון, השתתף הערב (רביעי, 1 באוקטובר) בטקס לזכר חללי השריון בלטרון. במהלך הטקס הזכיר השר יעלון את האלוף שלמה להט, שהלך לעולמו, "צ'יץ' היה מפקד חטיבה 7, סגן מפקד גייסות השריון ומפקד עוצבת סיני ותרומתו לצה"ל ולשריון הייתה עצומה. צ'יץ היה מאותם לוחמים ומפקדים שכבר כנערים לחמו למען הקמתה ועצמאותה של מדינת ישראל. לאחר הקמתה, בחרו להקדיש את חייהם למען ביצור ביטחונה. צ'יץ' תמיד היה במקום בו אפשר לתרום, ברגעים משמעותיים בתולדותיה של המדינה ותולדותיו של צה"ל, וההשפעה שלו על לוחמי השריון ניכרת עד היום. לא נשכח כמובן את שנותיו כראש העיר תל אביב, שבהנהגתו הפכה לעיר מגוונת ורב תרבותית. יהי זכרו ברוך".

"כך אפשר לתאר את רוח השריונאים, דור אחרי דור: רוח של דבקות במשימה ועוצמה אנושית, של חתירה למגע, של נחישות ואמונה בצדקת הדרך. רוח של רעות ואחווה, של מסירות אין קץ למען הכלל. האדם שבטנק מנצח".

"במהלך ימי מבצע 'צוק איתן' פגשתי בסיוריי את לוחמי ומפקדי השריון. כל מפגש איתם הוכיח לי שהאיכות והמחויבות המייחדות את החיל נותרו חלק בלתי נפרד מתעודת הזהות של חובשי הכומתות השחורות. בחזית בה אין לדעת מהיכן תיפתח הרעה, פעלו לוחמי השריון באומץ רב ובתעוזה, הכו קשות במחבלים ובתשתיות הטרור שלהם, והיו חלק משמעותי בהשמדת המנהרות ברצועת עזה".

יעלון אמר כי שיתוף הפעולה של השריון עם כוחות הרגלים, ההנדסה, התותחנים, האוויר, הים והמודיעין והפגיעה הקשה שהנחילו לחמאס, "העניקו לנו כדרג המדיני את מרחב התמרון, שאפשר לנו להגיע להישגים חשובים בזירה הצבאית והמדינית".

"לפני 41 שנים פרצה מלחמת יום הכיפורים. מלחמה שטלטלה את מדינת ישראל ומלווה אותנו עד היום. מלחמה שבגינה קברנו את טובי בנינו, בהם 1,492 לוחמי שריון ואלפי פצועים שנושאים את צלקות המלחמה עד היום. מלחמה שהעניקה לכל אחד מאיתנו שיעור חד וכואב על מחירה של יוהרה, שאננות ועריצות מחשבתית. מלחמה שמחייבת אותנו לשאול בכל בוקר מה נשתנה, בוודאי נוכח מזרח תיכון סוער וגועש. מלחמה שלימדה אותנו להיות פתוחים וקשובים, לאפשר מגוון דעות, לא למנוע מאיש, ולו הזוטר ביותר, להביע את עמדתו. להבין שהתבונה אינה נמצאת רק במקום אחד. לא לקבל דבר כמובן מאליו. להוביל בזכות מנהיגות משתפת, אחראית ושקולה. לזכור בכל בוקר, כי כובד האחריות מחייב אותנו לפעול בתבונה ובשום שכל. זו חובתנו לאזרחי ישראל. זו חובתנו לכן, משפחות יקרות. זו חובתנו לבנים ולבנים שלא שבו".

"אני פוגש בכם, בני המשפחות, לא אחת, באירועים ובטקסים שונים, ובכל פעם נפעם מחדש. מיכולת העמידה שאתם מפגינים, ומהנחישות לחזור לחיי יצירה ועשייה על אף הקושי הכבד והחלל העצום. בכך אתם מגלמים גבורה אנושית שאין שנייה לה, ומהווים אות ומופת לכולנו".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר כי "עם השינויים שחלו באיומים הניצבים לפנינו ובמורכבות שדה הקרב, השריון תמיד היה, ותמיד יהיה, מוכן לכל אתגר – אם ככוח עצמאי בקרב יבשתי ובעיקר כחלק בלתי נפרד מצוות הקרב המשולב. אך אנו יודעים כי גם בחלוף הזמן, וגם עם עדכונה של התורה, העיקרון המוביל, העיקרון החשוב, נשאר מקור כוחו של החיל כשהיה – האדם שבטנק".

"כך גם היה במערכת "צוק איתן" אליה יצאנו בקיץ האחרון. במהלך המערכה כשהם נושאים על גביהם את מורשת השריון, הובילו לוחמי השריון, סיפקו חיפוי אש נייד, עוצמתי ומדויק והיו שוב לכוח מכריע – כל זאת בשטח צפוף ומאוכלס. הייתי בשטח וראיתי את לוחמי השריון בטנקים, רגע לפני כניסתם לרצועה. ראיתי את האומץ בפניהם, את עוצמת האדם משולבת בעוצמת האש – ראיתי את הנכונות להתייצב נחושים מול האויב ולבצע את משימתם, תהא אשר תהא. אנו בצה"ל מתחייבים לנצור את זכרם של כלל נופלי החיל, לשאת את מורשת עשייתם עימנו ולהמשיך לצעוד בדרך הגבורה והמופת שהניחו לנו. נתחייב להמשיך ולתמוך בכם בכל ימות השנה, לעודד ולחזק, להיות מסורים לכם כפי שהיו יקיריכם מסורים להגנה על הארץ שאהבו. כך נהיה גם אנו מסורים להגנה על הארץ בכל אתגר, בכל חזית, בכל היקף ובכל עוצמה שתידרש. יהי זכר הנופלים ברוך".

קצין שריון ראשי, תת-אלוף שמואל אולנסקי, אמר כי "לפני מספר שבועות נקראנו שוב לממש את יעודנו להילחם על עצמאותנו וזכותנו לחיות כעם חופשי בארצנו. במבצע "צוק איתן", שתכליתו הייתה לפגוע בתשתיות החמאס ובלוחמיו ולהשיב את השקט לתושבי הדרום, שוב הוכיחו השריונאים כי במקום בו נדרשת עוצמה וגמישות, יוזמה וקטלניות, לוחמי השריון מובילים את התמרון היבשתי. מעל לכל, הוכחה שוב עוצמת רוח הלחימה, התעוזה ורעות הלוחמים. האדם שבטנק ניצח. לוחמי השריון היו הראשונים להיכנס והאחרונים לצאת. המערכה גבתה מאיתנו מחיר יקר ובליבנו נפער חלל ענק, שיהיה נחלתנו לעולם".