41 שנים למלחמת יום הכיפורים: ארבעה ימים באוקטובר 1973

סיפורו המדהים של מבצע "אבירי לב", פעולת צליחת תעלת סואץ אשר שלחה עשרות אלפי לוחמים אל תוך אפריקה והובילה להכרעת מלחמת יום הכיפורים

 

מאתר צה"ל (3 באוקטובר 2014)

  צליחה אוקטובר 73 ארבעה ימים באוקטובר: סיפורם שלמפקדי החטיבותוהגדודים של  1973

מבצע "אבירי לב" היה מבצע צבאי במלחמת יום הכיפורים, אשר מטרתו הייתה צליחת תעלת סואץ והכרעת המלחמה בחזית הדרום. הפעולה שלחה עשרות אלפי לוחמים אל תוך אפריקה, והפכה לאחד מרגעי המפנה וההכרעה החשובים במלחמה.

 טנקים צולחים את תעלת סואץ במבצע "אבירי לב". צילום: ארכיון צה"ל

טנקים צולחים את תעלת סואץ במבצע "אבירי לב". צילום: ארכיון צה"ל

 

מתוך הסיפור המורחב לפניכם סיפור הרקע – ערב ה-13 באוקטובר, 1973:

כוחות צה"ל ועשרות אלפי החיילים המצרים שחולשים על חצי האי סיני עומדים כשני מתאגרפים מותשים בזירת הקרבות המרכזית, קילומטרים ספורים ממזרח לתעלה. מכים האחד בשני פעם אחר פעם, גונבים מטרים ספורים של אבק וחול בכל התגוששות.

יותר מ-1,200 חללים נרשמו בשתי חזיתות המלחמה בשבוע הראשון לקרבות, חטיבות שלמות וגדודים שנמחקו מסדר הכוחות הצה"לי בקרבות הבלימה. המטכ"ל והממשלה מבינים שמשהו חייב להשתנות – הלחימה חייבת לעבור לשטח מצרים. הלחץ חייב לחזור לסאדאת.

עם סיום מלחמת ששת הימים וכיבוש חצי האי סיני, היה ברור למפקדי הצבא שהאתגר הבא יהיה צליחת תעלת סואץ אל תוך לב מצרים. מצופים משוכללים, אוטובוסים צרפתיים אמפיביים וגשר מפלצתי הבנוי גלילי מתכת פותחו לצורך צליחת המשימה.

אולם איש לא תיאר לעצמו שצה"ל יעמוד מול אתגר זה כשכוחות מצריים עוד חולשים על הגדה המזרחית של התעלה.

ב-40 השנים מאז שפרצה, נחרטה מלחמת יום כיפור ככישלון מודיעיני חסר תקדים, הפתעה קטלנית וקרבות פוליטיים שהתרחשו בין גנרלי הצבא, שחלקם בו בזמן אֻיְּישׁוּ גם את מסדרונות הכנסת. ועם זאת, הקרבות המתוארים כאן, שהתרחשו בין ה-14 ל-18 באוקטובר, מלמדים יותר מכל על ההיבט הבולט ביותר של המלחמה הנוראה ההיא – יוזמה אישית, דבקות במשימה ולחימה למען המולדת ולמען החיים.

זהו סיפורם של סמלים שפיקדו על פלוגות שלמות, של סמג"דים שניצבו מול הדילמות שבין קיום פקודות ההיררכיה הצבאית להשלמת המשימה, של מח"טים בני 35 שאת ביטחון מדינת ישראל הפקידו מידי לילה על כתפיהם וכתפי 3,000 פקודיהם. זהו סיפורם של חיילים שהלכו על הקו הדק שבין האפשרי לדמיוני וחצו את קו הגבול שבין שתי גדות תעלת סואץ, שועטים אל תוך אפריקה.

הקרבות המתוארים כאן שינו את עתיד הלחימה ואת עתיד מדינת ישראל. הם היו הקשים ביותר בהיסטוריית צה"ל, גבו כאלף הרוגים ושינו לעד את חיי המשתתפים בהם, מבכיר הגנרלים עד לאחרון הטוראים שהוזעק לקרב מבסיס האימון החטיבתי. יותר מכל, הם סיימו את האיום המצרי על סיני ועל שטח ישראל.