"כנגד כול הסיכויים" סרט על סיפור חייו של האלוף (במיל') חיים ארז

אירופה. מלחמת העולם השנייה. ילד יתום בן ארבע, אָנֶק רוזנברג, לימים חיים ארז, שידע ילדות מאושרת בוורשה בירת פולין עד פרוץ מלחמת העולם השנייה, חוצה את אירופה ואסיה, עולה לישראל והופך לאחד המפקדים הנערצים.

 ערך אל"ם (במיל') שאול נגר

"כנגד כול הסיכויים" הוא סרט על חייו של האלוף (במיל') חיים ארז, ניצול שואה ומ"ילדי טהרן" שהגיע לארץ בגפו בהיותו כבן שש וחצי והתערה בחיי הארץ והמדינה.

"מצביא, מנהיג ומוביל" אומר עליו רס"ן (במיל') יוסי רגב, שהיה מ"פ בחטיבת הצליחה של חיים ארז כמח"ט במלחמת יום הכיפורים, ובטנק הראשון שחצה את תעלת סואץ במלחמה. לאחר מסע מיגע שנמשך כשנתיים על פני אירופה ואסיה וחצי, הגיע חיים ארז, כאחד מ"ילדי טהרן", למושב נהלל, שם אומץ על ידי צבי וציפורה שניפר זכרם לברכה, וגדל בביתם כבן משפחה עד גיל גיוס לצה"ל. שם בנהלל קיבל את חינוכו ושם עוצבה דמותו כצעיר ישראלי האוהב את החקלאות, את הארץ ואת הטבע. השנים שעשה בנהלל בבית משפחת שניפר, היו בין גורמים שהניעו אותו להישאר בצבא הקבע ולתרום למדינה, עשייה שבה הוא ממשיך עד היום.

ילדות מאושרת בוורשה בירת פולין

"התחושה היא שאנחנו ניצחנו", אמר על מלחמת יום הכיפורים והוסיף: "לא הנאצים ולא כול אויבי ישראל לא הצליחו, ואף אחד בעולם לא יכול לעשות לעם היהודי מה שנעשה בעבר!"

זמן קצר לאחר פלישת גרמניה לפולים בתחילת מלחמת העולם השנייה הוא הגיע כילד בודד לביאליסטוק. אמו שיחדה שומר רוסי שאפשר לחיים הקטן ללכת לבד בשלג ובקור אל הלא נודע, כשפתק צמוד לחזהו. שם בביאליסטוק פגש את אביו. אביו חזר לאחר מכן לוורשה ומאז היעלמו עקבותיו. חיים הועבר לבית משפחה נוצרית. קרוב לשלוש שנים עברו עליו בטלטלה פיזית ונפשית דרך אירופה לאוזבקיסטן, משן לטהרן, קראצ'י שבהודו, תימן, תעלת סואץ ומחנה עתלית בארץ ישראל. משם עבר כאמור לנהלל והחל בחייו החדשים.

חיים הילד עם בני משפחתו בפולין ערב מלחמת העולם השנייה

הסרט המופלא מביא את סיפור חייו של הילד אנק רוזנברג שהפך לחיים ארז, מהילדות בוורשה ועד היום. הסרט מביא את סיפור הלחימה של חטיבת הצליחה של חיים ארז במלחמת יום הכיפורים. אריאל שרון היה מלא הערכה אל חיים ואצר עליו כי בגלל קור הרוח שלו ובגלל השקט הפנימי שלו, וההתנהלות שלו במלחמה בלי היסטריות, בלי תזזיתיות, היו לו, יחסית אחרים, מעט נפגעים. חיים ארז היה בעינו אולי סמל לנאמנות, למסירות, למישהו שניתן לסמוך עליו, מישהו שהוא לא עוזב בשעה קריטית.

חיים ארז כמפקד חטיבת הצליחה במלחמת יום הכיפורים עם אנשי המטה שלו. צילום: ארכיון צה"ל

חיים ארז (חבוש כובע) על הטנק שלו במלחמת יום הכיפורים. צילום: ארכיון צה"ל

במלחמת יום הכיפורים: חיים ארז (במרכז עם כובע) עם אריאל שרון מימין וטוביה רביב משמאל

לימים שימש חיים ארז לאלוף פיקוד הדרום וניצח על המלאכה של פינוי חבל ימית.

לאחר שהשתחרר מצה"ל שימש מנכ"ל כימיקלים לישראל, ומאז אפריל 2000 הוא יו"ר עמותת יד לשריון, לאחר שנפטר קודמו האלוף מוסה פלד ז"ל.

הסרט הופק על ידי הטלוויזיה הישראלית הערוץ הראשון. הסרט הוקרן לראשונה לפני כשנה בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה והוקרן שוב במהלך הפסח השנה. ערכה את הסרט אילנה דרוקר, המפיק הוא אלברט גבאי.

האלוף חיים ארז בשירותו בצה"ל

חיים ארז כיום