מבצע "צוק איתן" צה"ל ממשיך בתקיפות ובסיכולים; דו"ץ: "נלך ונחריף ההתקפות"

כ-100 מטרות נתקפו מאז הלילה (8 ביולי), ביניהן בתים של פעילי חמאס בכירים, מערכי שיגור, פירים של מנהרות התקפיות ומחנות אימונים. מפקד חוליה בקומנדו הימי של חמאס סוכל. צפו בכוחות יבשה נערכים מסביב לרצועה

 מאתר צה"ל (8 ביולי 2014. צילומים גם מאתר www.militaryphotos.net, 8 ביולי 2014)

מקבץ כתבות

צה"ל יצא במהלך הלילה למבצע "צוק איתן" לפגיעה בחמאס ברצועת עזה. המבצע בא על רקע ירי רקטות נרחב לעבר יישובי הדרום. במהלך הלילה והבוקר תקף צה"ל כ-100 יעדי טרור ברצועת עזה. צה"ל מתכנן להחריף את הפעילות ככל שיידרש. מאז ליל אמש יירטו כוחות "כיפת ברזל" 16 רקטות שכוונו לעבר ריכוזי אוכלוסין.

במסגרת התקיפות הנרחבות, כלי טיס של חיל-האוויר סיכל לפני זמן קצר, בפעילות משותפת עם שירות הביטחון הכללי, את פעיל הטרור מוחמד שעבאן, אשר היה מפקד חולייה בכוח הקומנדו הימי של חמאס. בנוסף, בשעות האחרונות תקף צה"ל שלושה בתים של פעילי חמאס אשר שימשו כתשתית פיקוד ושליטה של הארגון.

במסגרת "צוק איתן" כוחות צה"ל החלו במעבר דרומה לאזור הרצועה. הכוחות מתווספים לשתי חטיבות סדירות המוצבות בגזרה. כחלק מהכנות לפעילות זו החלו בהליך של גיוס מילואים.

13:45- "הרמטכ"ל יושב במוצב הפיקוד העליון ומתכנן, עם ראש אמ"ן, מפקד חיל-האוויר ומפקד פיקוד דרום, את המשך המהלכים ברצועת עזה", אמר הבוקר דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז. "הפעולה שהוחרפה היא תוצאה של ירי חמאס של עשרות רקטות אתמול בערב. אנחנו פעלנו הלילה בעוצמה שתלך ותגבר בימים הקרובים, ומגייסים במקביל סדר כוח נוסף עם חטיבות חי"ר, שריון, הנדסה ותותחנים. יש כרגע 2 חטיבות מסביב לעזה- ובקרוב תגענה עוד. אנו מתכוננים להעברת כוחות דרומה".

 בשעות האחרונות תקף צה"ל כ-40 יעדי טרור נוספים ברחבי רצועת עזה. בין הפעולות תקף כלי טיס של חיל-האוויר, בפעילות משותפת עם שירות הביטחון הכללי, את ביתו של חאתם מוחמד עבדל רחמן גודה, פעיל חמאס ותיק הפועל ברפיח. ביתו שימש כתשתית פיקוד ושליטה של הארגון.

בין היעדים שנתקפו הלילה 4 בתי פעילים בארגון הטרור חמאס, אשר מעורבים בפעילויות טרור ועוסקים בהכוונה ובביצוע ירי תלול מסלול לעבר שטח מדינת ישראל.

בנוסף לכך, נתקפו מערכי שיגור ומשגרים מוטמנים, פירים של מנהרות התקפיות, מחנות אימונים, אתר לאחסון אמצעי לחימה ומוקדי פעילות טרור נוספים.

09:41- כל בסיסי חיל האוויר דרוכים ומוכנים לפעילות אינטנסיבית ורחבה ברצועת עזה. "לאור ההתחממות ברצועת עזה והירי שמבוצע לעבר יישובי הדרום, בלילות האחרונים התקיימו לא מעט גיחות תקיפה על ידי טייסות הקרב בבסיס", אמר מפקד בסיס רמת-דוד, אל"ם ניר ברקן. "אנחנו נמצאים במציאות של דריכות ומוכנות גבוהה לכל משימה לה נידרש".

חיל האוויר הציב בכוננות גבוהה גם את מערך ההגנה האווירית, שכחלק מפעילותו יירטו אתמול כוחות "כיפת ברזל" 12 רקטות.

08:07- פעילי חמאס אשר בתיהם נתקפו הם איאד סכיכ, בכיר במערך הרקטי שלקח חלק בביצוע ירי רקטי ופצצות מרגמה מהעיר עזה; עבדאללה חשאש, בכיר במערך הרקטי ברפיח, שהיה מעורב בירי לעבר שטח ישראל בסבב ההסלמה הנוכחי ובעבר; סאמר אבו דקה, בכיר בחאן יונס שלוקח חלק בפעילות הטרור נגד ישראל וחסן עבדאללה, בכיר במערך הרקטי בחאן יונס שהיה מעורב בירי לעבר שטח מדינת ישראל בסבב הנוכחי.

צה"ל ערוך ומוכן להגן על תושבי מדינת ישראל וימשיך לפעול בנחישות ובעוצמה להשמדת תשתיות טרור אשר ייעודן פגיעה באזרחי מדינת ישראל. צה"ל ילך ויחריף את צעדיו במסגרת "צוק איתן".

ארגון הטרור חמאס הוא הכתובת ועליו האחריות.

שריון ישראלי ליד גבול הרצועה, 7 ביולי 2014

שריון ישראלי ליד רצועת עזה

הקבינט אישר גיוס 40 אלף חיילי מילואים

אחרי שנתניהו הנחה את מערכת הביטחון "להתכונן ללכת עד הסוף", אישר הקבינט לגייס כמות משמעותית של חיילי מילואים. אלפי אזרחים קיבלו צו 8

יואב זיתון (מאתר ynet, 8 ביולי 2014)

לכתבה במלואה באתר Ynet ראו כאן

שר הביטחון: "אזרחי עזה יסבלו יותר מתושבי ישראל – חמאס האחראי"

 שר הביטחון סייר באוגדת עזה והבהיר כי ייגבה מחיר כבד מחמאס וכי "המפקדים מוכנים למערכה קרקעית". "אנחנו רוצים שמי שנמצא מעבר לגדר יכבד הפסקת אש". עד כה מניין ההרוגים בקרב אזרחי הרצועה הגיע ל-13

 יוחאי עופר (מאתר מעריב, 8 ביולי 2014)

לכתבה במלוא באתר מעריב ראו כאן

 

טנקים על הגבול

בזכות ההבלגה, אפשר להגיב בעוצמה

בשלב הנוכחי ממשיכה ישראל לצבור כוחות סביב הרצועה. היקף הכוחות הנוכחי יאפשר לצה"ל לבצע פעולות להגברת הלחץ

יואב לימור (מאתר ישראל היום, 9 ביולי 2014)

לכתבה במלואה באתר ישראל היום ראו כאן

פחות משנתיים מסיום מבצע עמוד ענן הורידו ישראל וחמאס את הכפפות ויצאו לעימות אלים נוסף שבסיומו – על פי הצהרת שני הצדדים – אמור לחזור השקט לגבול הדרום.

מבחינת ישראל, ההסלמה אתמול היתה בלתי נמנעת. שלושה שבועות של הבלגה ומסרים תקיפים לחמאס נענו בעוד ירי, שחייב תגובה קשה. ההמתנה הזאת אולי זיכתה את הממשלה בביקורת פנימית, אבל היא הקנתה לישראל לגיטימציה בינלאומית: בינתיים העולם מבין שישראל מגינה על עצמה ועל תושביה מפני התקיפות מעזה. הסייג לכך הוא בהיקף נפגעים נמוך ברצועה, בדגש על אזרחים; צה"ל נשמר עד כה, אבל עם תפוקה של יותר מ־200 מטרות ביממה הסיכוי לטעות קיים תמיד.

את עיקר הפעילות ממקד צה"ל ביעדי חמאס, ובמידה פחותה בג'יהאד האיסלאמי. הדגש הושם עד כה על משגרי רקטות שהוטמנו באדמה (ההתמקדות במשגרים ולא ברקטות ברורה: ללא משגרים אין לרקטות ערך), מנהרות, מפקדות ואישים. אתמול בוצעו כמה סיכולים ממוקדים על בסיס מידע מהשב"כ, הבולט שבהם של מוחמד שעבאן, מפקד הכוח התת-ימי של חמאס.

כמה שעות אחר כך סוכל ניסיון חדירה של ארבעה מפקודיו, שחדרו בצלילה כדי לבצע פיגוע בישראל. זה היה אחד מ"פיגועי המדף" שהכין חמאס בשנים האחרונות לסבב האלימות הבא. בפיגוע אחר פוצצה אתמול מנהרה מתחת לעמדה של גדוד הסיור הבדואי סמוך לכרם שלום. ייתכן שמדובר במנהרה שאותה תקף חיל האוויר בשבת האחרונה (ובה נהרגו למחרת שבעה פעילי חמאס), ואשר הוסבה כעת למנהרת חבלה. בצה"ל מעריכים כי מנהרות דומות טרם נחשפו, וכי לחמאס שפנים נוספים בשרוול שאותם ישלוף בימים הקרובים.

השיגורים למרכז הארץ ולירושלים הפתיעו פחות את ישראל. בישיבת הקבינט שאישרה את המבצע בעזה הובהר לשרים כי צפוי ירי לגוש דן; על פי ההערכות, חמאס מחזיק עדיין בכמות גדולה של טילים לטווחים של 80 ק"מ ויותר, והוא יעשה בהם שימוש מדורג על מנת לשמור בידיו אמל"ח לכל ימי הלחימה. אתמול טען הארגון כי בידיו רקטה מפיתוח עצמי בשם R-160שמגיעה עד לחיפה. רקטה כזאת לא מוכרת בישראל, אם כי ההערכות הן שלארגון יש יכולת להגיע צפונה מגוש דן, והוא ינסה להגיע להישג מהדהד – למשל, פגיעה שתשבש את הפעילות בנתב"ג.

בשלב הנוכחי נמנעת ישראל מפעולה קרקעית בעזה, אבל ממשיכה לצבור כוחות סביב הרצועה. לשני הצח"מים (צנחנים וגבעתי) שכבר נמצאים בגזרה יצטרפו בימים הקרובים כוחות אחרים, שיוחלפו בפעילות השוטפת בצפון וביו"ש בידי חיילי המילואים שגויסו אתמול. היקף כוחות כזה יאפשר לצה"ל לבצע רק פעולות קרקעיות מוגבלות בהיקף ובזמן, אבל בשונה מעמוד ענן – ייתכן שנראה אותן יוצאות לפועל בקרוב כדי להגביר את הלחץ על חמאס.

נכון לאמש נראה שהמבצע יימשך עוד כמה ימים לכל הפחות. מנגנון סיום אפקטיבי לא פועל אף שהמטרה הסופית – שקט בדרום – ברורה לכולם, וכל צד מעוניין לגבות מחיר מקסימלי מהצד השני. זה מבטיח ימים מתוחים בעורף הישראלי, שמחויב במשמעת קפדנית כדי למנוע נפגעים מיותרים. מסייעת לכך כמובן מערכת כיפת ברזל, ששוב מוכיחה בימים האחרונים את יעילותה המרשימה, ומעלה את השאלה מדוע נמנעת ישראל מהחלטה אמיצה על הצטיידות בכמות גדולה בהרבה של סוללות ומיירטים.

הרמטכ"ל גנץ ואלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן // צילום: דובר צה"ל

ישראל מסירה את הכפפות

כשגם ירושלים, תל אביב ואפילו חדרה, פרדס חנה, בנימינה ואור עקיבא נכנסו אמש למפת הטיווח של חמאס והג'יהאדהאיסלאמי, ספק אם צריך הוכחות נוספות: העימות בין ישראל לארגוני הטרור בעזה עלה מדרגה. לא פלא שאתמול הבהירו בצמרת המדינית: המבצע הולך להיות ארוך – והאופציה לפלישה קרקעית לעזה אולי נעשית מוחשית יותר. צה"ל, מכל מקום, קיבל אישור לגייס 40 אלף אנשי מילואים.

עוד לפני הירי המאסיבי בשעות הערב המאוחרות אמש יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעה נחרצת. "לא נסבול ירי טילים על ערינו ועל יישובינו", אמר נתניהו, "לכן הוריתי על הרחבה משמעותית של פעולת צה"ל נגד מחבלי חמאס ונגד המחבלים של שאר ארגוני הטרור ברצועת עזה. עשיתי זאת רק לאחר שכל הניסיונות שנעשו להשבת השקט לא נענו, וחמאס בחר בהסלמה".

"הביטחון קודם לכל"

נתניהו הוסיף כי איננו ששים אלי קרב, אבל הבהיר: "ביטחון אזרחינו וילדינו קודם לכל. נעשה את כל הנדרש כדי שהשקט ששורר פה בשנים האחרונות יימשך". ראש הממשלה אמר עוד כי "צה"ל מכוון את פעולתו נגד המחבלים של חמאס, ולא נגד אזרחים חפים מפשע, ואילו חמאס מסתתר בכוונה תחילה מאחורי אזרחים פלשתינים, וכך הוא זה שנושא באחריות כשהם נפגעים בשגגה".

על פי נתניהו, "מבחינת ארגוני הטרור, כל חלקי מדינת ישראל הם חזית אחת, וכל אזרחי מדינת ישראל הם מטרה אחת. על כן עלינו לעמוד יחד כאיש אחד – מלוכדים, מאוחדים ובטוחים בצדקתנו. אנחנו פועלים בנחישות ובתקיפות כדי להשיב את השקט על כנו, וכך נמשיך לפעול עד שהשקט יחזור, כדי שאזרחינו וילדינו יוכלו לחיות בבטחה".

מוקדם יותר כינס ראש הממשלה התייעצות בקריה בתל אביב שבה השתתפו שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים. ההנחיה של רה"מ למפקדי הכוחות היתה "לקיים מערכה שיטתית, רצופה, עמוקה וחזקה בעזה". "יש להיות מוכנים ללכת עד הסוף", הורה נתניהו, "גם כניסה קרקעית היא בין האופציות".

במקביל להיערכות הצבאית, שוחח נתניהו עם שורת מנהיגים בעולם ואמר כי ישראל לא יכולה להבליג כאשר שני מיליון תושבים נמצאים במקלטים. הוא גם עִדכן במצב את ראשי הסיעות בכנסת ודיבר עם ראשי רשויות מקומיות בדרום.

"ייגבה מחיר כבד מאוד"

שר הביטחון משה יעלון הבטיח לגבות מחמאס "מחיר כבד מאוד". "אנחנו נערכים למערכה מול חמאס שלא תסתיים בתוך ימים ספורים", הוסיף, "נכנסנו למערכה עם כל העוצמה, וכל האפשרויות מבחינתנו פתוחות – בים, באוויר וביבשה. יש צורך באורך נשימה. להתנהגות הנכונה של האוכלוסייה יש חלק מכריע ביכולת שלנו לא לספוג נפגעים, ויש להישמע להוראות פיקוד העורף ביחס לקרבה ולכניסה למרחבים ממוגנים". דברים דומים לגבי משמעת האזרחים אמר בעקבות הערכת מצב עם סגל הפיקוד במשטרה גם המפכ"ל יוחנן דנינו.

"חמאס בחר בהסלמה", אמר הרמטכ"ל בני גנץ, "הצטרפו אליו ארגונים אחרים ואנחנו נפעיל את כל הכוח שיש לנו במדרגות השונות כדי להביא לניצחון מבחינתנו. נגבה ממנו את כל המחיר של הטעות האסטרטגית שהוא עשה".

שרת המשפטים וראש הצוות למו"מ עם הפלשתינים, ציפי לבני, מסרה: "מאבק מול חמאס הוא מאבק נגד ארגון טרור קיצוני, דתי ואיסלאמיסטי שלא מכיר בקיומנו כאן. המאבק בארגון הזה משותף לכל מי שרוצה להגיע אי פעם לשלום".