"כיפת ברזל" של היבשה - שלוש שנים ליירוט הראשון של "מעיל רוח"

מערכת ההגנה האקטיבית לטילים נגד טנקים מציינת שלוש שנים של הצלחות מבצעיות. קצין מבצעים בביסל"ש: "המערכת מצילה חיים"

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 23 במארס 2014)

טנק מרכבה סימן 4 עם מערכת מעיל רוח. צילום: דובר צה"ל

כשמערכת "מעיל רוח" נכנסה לשימוש בשנת 2010 חלה מהפכה דרמטית בעולם מיגון הטנקים. מדובר במערכת הגנה אקטיבית שמיירטת טיל נ"ט עוד לפני שהוא מספיק לפגוע בטנק, ומנטרלת אותו במרוחק. "המערכת נתנה יכולת מהפכנית לטנק. עד אותה נקודה הטנקיסטים לא ידעו ולא הבינו שיורים עליהם עד שהם נפגעו. היום, רמת ההגנה היא מאוד מרשימה", אמר ראש רפ"ט (הרשות לפיתוח טנקים) במשרד הביטחון, אל"ם ניסים לוי, בראיון שפורסם באתר צה"ל – לכתבה ראו כאן

כשמסתכלים שלוש שנים אחורה, ניתן לראות את ההצלחה המבצעית הראשונה של המערכת. סגן אוריאל שושנה, היום קצין מבצעים בבית הספר לשריון, היה אז מפקד טנק בחטיבה 401. הוא וצוות הטנק שלו היו לקראת סיומה של פעילות מבצעית באזור החטיבה הדרומית ברצועת עזה, כשנורה לעברם טיל נ"ט. "היינו הטנק האחרון שסגר את הכוח, כשפתאום נשמע רעש חזק מאוד של פיצוץ באזור הטנק", משחזר סגן שושנה בשיחה לאתר צה"ל. "בהתחלה הייתי בטוח שהתותחן שלי ירה פגז בלי אישור וצעקתי עליו, אבל הוא אמר שזה לא הוא, והבנתי שכנראה נורה לעברנו טיל נ"ט", הוא אומר.

שניות אחרי הפיצוץ הפתאומי, צוות הטנק התעשת ופעל לפי הנהלים. "הבנו מה קורה רק לאחר מספר שניות, כי זו הייתה מערכת חדשה ואף אחד לא הכיר אותה", מסביר סגן שושנה. "ברגעים כאלה אתה לא חושב יותר מדי, יש תרגולת ברורה שאתה פועל על פיה. פעלנו בלי לתת מרווחי זמן, דיווחנו לכולם שיש חוליית נ"ט, ירינו לשם וסגרנו מעגלים. הצוות עשה את מה שצריך", הוא מפרט.

רק כשחזר צוות הטנק למוצב והבחין בכלי התקשורת והאנשים הרבים שחיכו בחוץ, אנשיו הבינו את סדר הגודל של האירוע. "פתאום הבנו שמדובר באירוע היסטורי", נזכר סגן שושנה. "הבנתי שעשיתי משהו מאוד רציני. אתה מתאמן כל היום, ואירוע כזה גורם לך להבין שיש גם לחימה ועבודה במצב לחץ", הוא מחדד.

בסופו של דבר, החשיבות הגדולה של המערכת היא ההגנה על חיי הלוחמים. אין לדעת מה היה קורה באותו אירוע אלמלא פעילותה של המערכת. "מדובר בטיל שיכול היה לחדור את הטנק. המערכת הצילה את חיינו", מדגיש סגן שושנה. "בפעילויות שבאו אחר כך הרגשנו בטוחים יותר", הוא מעיד.

ואכן, המיגון האקטיבי שמספקת המערכת מאפשר לטנק להיות קטלני יותר כנגד איומים שונים. אם בעבר הטנק יכול היה להילחם בעיקר כנגד טנקים אחרים, "מעיל רוח" מאפשר את הלחימה גם מול אויב בחתימה נמוכה (בולטות לא גבוהה בשטח). המערכת רק ממשיכה להתפתח ולהתעדכן מאז אותו אירוע, אך כבר היום ברור לכל טנקיסט שעם "מעיל רוח" על הטנק שלו – הוא יכול לצאת לפעילות מבצעית מבלי לחשוש מאיום הנ"ט.

לכתבה על היירוט הראשון ראו כאן: